| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ wydechowy > Ile kosztuje nowy filtr cząstek stałych DPF?

Ile kosztuje nowy filtr cząstek stałych DPF?

Filtr cząstek stałych DPF lub FAP, a przede wszystkim jego cena, to najbardziej znienawidzone urządzenie w nowoczesnych dieslach. Czy wysoki koszt wymiany filtra DPF to tylko mit? Sprawdzamy to na przykładzie Forda Focusa mk2,Peugeota 308, Mazdy 6 GH i BMW 330d e92.

Suchy filtr cząstek stałych

Filtry cząstek stałych zostały wprowadzone do samochodów osobowych w celu zredukowania emisji rakotwórczych cząstek sadzy wytwarzanych przez silnik Diesla w wyniku spalania oleju napędowego. Na rynku dostępne są dwa rodzaje filtrów – tzw. suche i mokre. Suche usuwają sadzę poprzez jej spalenie w temperaturze ponad 500 ⁰ C. Aby temperatura w układzie wydechowym, a dokładniej w filtrze cząstek stałych, wzrosła z 220⁰ do tak wysokiej wartości, wtryskiwacze muszą podać specjalne dawki paliwa, tzw. dopalające.

Zobacz też: Silnik Diesla – typowe usterki i problemy

Mokry filtr cząstek stałych

Z kolei w przypadku filtrów mokrych operacja polega na wzbogacaniu paliwa dodatkiem, który obniża temperaturę spalania sadzy. Najczęściej rozwiązanie to stosują francuscy producenci. Dodatek ten znajduje się w specjalnym zbiorniku (średnio ma pojemność ok. 5 l) i jest on dozowany w konkretnej proporcji do baku, w zależności od ilości paliwa jaka została do niego dodana.

Jeśli użytkujemy pojazd głównie w mieście, na krótkich dystansach, to proces wypalania sadzy bardzo często nie zostaje zakończony. W rezultacie, filtr ulega zapchaniu. Jeśli nie można wyczyścić filtra DPF poprzez wypalenie nagromadzonej w nim sadzy w trybie serwisowym, to pozostaje nam tylko jego wymiana na nowy bądź jego całkowite usunięcie.

Zobacz też: Czyszczenie filtra DPF – koszty i metody

Na przykładzie czterech samochodów, bardzo popularnych na rynku pojazdów używanych, postaramy się przybliżyć koszt wymiany filtra cząstek stałych.

Samochód Ford Focus 1.6 TDCI 109 KM 2008 rok Peugeot 308 1.6 HDI 90 KM 2011 rok. Mazda 6 2.0 MZR-CD 140KM 2009 rok BMW 330d 231 KM  2006 rok
Filtr cząstek stałych 6 457 zł 2 730 zł 10 000 zł 6 935 zł
płyn do filtra DPF  nie występuje 3 L = 500 zł  nie występuje  nie występuje

Mazda 6 MZR-CD: wysoka cena filtra DPF

Najtańszy w zakupie okazuje się filtr do kompaktowego Peugeota 308 z silnikiem 1.6 HDI 90KM. Trzeba jednak pamiętać o regularnym uzupełnianiu co ok. 80-120 tys. km zapasu płynu marki Eoyls (lub Aditive, Ad Blue czy Walker). Zaskakuje bardzo wysoka cena filtra DPF w przypadku Mazdy 6. Niebotyczna wręcz kwota za to w gruncie rzeczy proste konstrukcyjnie urządzenie sprawia, że właściciele Mazd raczej nie decydują się na jego wymianę. Zamiast z usług serwisu ASO korzystają z warsztatów trudniących się programowym lub mechanicznym usuwaniem filtrów cząstek stałych. Koszt takiego zabiegu to ok. 1000 zł.

Źródło: wszystkie ceny pochodzą z ASO.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Andrzejewska

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »