| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ wydechowy > Masz auto z filtrem cząstek stałych? O tym musisz pamietać!

Masz auto z filtrem cząstek stałych? O tym musisz pamietać!

Filtr cząstek stałych, w zamierzeniach chroniący środowisko naturalne, w rzeczywistości okazuje się często sporym problemem dla właściciela pojazdu. Nieumiejętna eksploatacja auta z filtrem DPF/FAP może w krótkim czasie pochłonąć sporo pieniędzy na jego obsługę.

Jeśli użytkujemy nowoczesny samochód z silnikiem diesla, musimy sprawdzić czy jest on wyposażony dodatkowo w filtr cząstek stałych. Jego obecność wymusza bowiem na użytkowniku auta przestrzeganie pewnych zasad eksploatacyjnych. Nie przestrzeganie ich może spowodować, że koszty utrzymania samochodu mogą w krótkim czasie diametralnie wzrosnąć. Czego zatem należy się wystrzegać?

Unikanie przyspieszania przy niskich obrotach silnika

Próba dynamicznego przyspieszenia przy zbyt niskich obrotach silnika powoduje, że wtryskiwacze podają do cylindra maksymalną dawkę paliwa. To powoduje, że powstaje duża ilość sadzy, która zostaje zatrzymana przez filtr cząstek.

Regularne użytkowanie auta poza miastem

Pełne wypalenie sadzy zakumulowanej w filtrze wymaga by procedura wypalania byłą nieprzerywana nawet przez kilkanaście minut. Co więcej, auto powinno poruszać się stale z prędkością powyżej 50 km/h (w zależności od marki). Proces ten jest inicjowany, gdy zapełnienie filtra wynosi ok.50%. Z tego powodu zaleca się by przynajmniej raz na 3-4 tygodnie wyjechać takim samochodem na trasę i pozwolić by zgromadzona sadza została wypalona.

Zobacz też: Czy warto zaślepić EGR? Co to daje?

Stosowanie wyłącznie olejów niskopopiołowych

Do silników wyposażonych w filtr cząstek stałych producenci zalecają używanie tylko i wyłącznie olejów niskopopiołowych. Stosowanie zwykłych olejów silnikowych do jednostek wysokoprężnych powoduje, że popiół powstały ze spalania dodatków zawartych w oleju, zatyka porowatą strukturę filtra i ogranicza jego przepustowość.

Tankowanie do pełna aut wyposażonych w filtr FAP

Auta wyposażone w filtr FAP wymagają wzbogacania paliwa dodatkiem, który obniża temperaturę spalania sadzy. Najczęściej rozwiązanie to stosują francuscy producenci. Dodatek ten znajduje się w specjalnym zbiorniku (średnio ok. 5 l) i jest on dozowany w konkretnej proporcji do baku, zależnie od ilości paliwa jaka została do niego dodana. Jeśli tankujemy małe ilości paliwa to komputer może ich nie wychwycić bądź źle zmierzyć.

Unikanie dolewania dodatków do paliwa

Popularne na stacjach paliw dodatki uszlachetniające paliwo czy poprawiające osiągi silnika, nie są zalecane do używania w silnikach wyposażonych w filtr cząstek stałych. Mogą one bowiem zmienić właściwości paliwa, a przez zakłócić działanie filtra.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Adwokacka Ius Cogens

Pomoc prawna z zakresu prawa administracyjnego, cywilnego i gospodarczego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »