| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ wydechowy > Katalizatory samochodowe - działanie, rodzaje, eksploatacja

Katalizatory samochodowe - działanie, rodzaje, eksploatacja

Katalizatory są obecnie stosowane we wszystkich samochodach osobowych, z powodu coraz bardziej rygorystycznych regulacji dotyczących ilości emisji szkodliwych substancji przez pojazdy spalinowe. W naszym poradniku dowiesz się jak działa katalizator, jakie są jego rodzaje, jak go prawidłowo eksploatować oraz czy można zarobić na zużytym katalizatorze.

Jeszcze kilkadziesiąt lat temu mało komu wydawało się potrzebne urządzenie, które powoduje, że spaliny z samochodu są czystsze, a przy tym bardziej przyjazne atmosferze i środowisku. Jednak rozwój motoryzacji – postęp technologiczny, wzrost ilości aut na drogach, a przede wszystkim postawienie na ekologię przez największych graczy tego świata, wymogło na producentach pewną zmianę w podejściu do tych zjawisk.

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Działanie

Pełna nazwa brzmi: reaktor katalityczny. Wewnątrz urządzenia znajdują się substancje chemiczne, które powodują przyspieszenie reakcji wewnątrz samych spalin w samochodzie. W rezultacie powstają substancje, które są mniej uciążliwe dla środowiska. Aby osiągnąć jak najlepsze działanie, stosuje się sondy lambda, które dostarczają silnikowi danych o ilości i jakości spalin.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5 FL: wycięcie katalizatora. Krok po kroku

Rodzaje

Zastosowanie konkretnego rodzaju tego urządzenia jest różne, w zależności od rodzaju zapłonu silnika:

A/ Zapłon iskrowy: tutaj stosuje się reaktory trójfunkcyjne TWC, które redukują tlenki azotu oraz jednocześnie utleniają węglowodory do wody i dwutlenku węgla oraz tlenek węgla do postaci dwutlenku węgla.

B/ Zapłon samoczynny: w tym przypadku stosowane są  reaktory utleniające, które powodują utlenienie węglowodorów i tlenku węgla. Jednoczesna redukcja jest w tym przypadku niemożliwa ze względu na fakt pracy tych silników na mieszankach ubogich.

Zobacz też: Dlaczego psuje się katalizator?

W zasadzie można założyć katalizator w prawie każdym samochodzie, jednak warunkiem jest odpowiedni skład mieszanki paliwowo-powietrznej. Ponadto, tylko silniki z wtryskiem paliwa i kontrolą np. przez sondy lambda, daje możliwość pełnego wykorzystania możliwości systemu.

Eksploatacja

Kilkanaście lat temu, katalizatory nie były najtrwalszym elementem, więc zalecało się sprawdzanie ich stanu co 30-50 tys. kilometrów. Dzisiaj w nowych pojazdach wytrzymują co najmniej 80 tys. km., a nawet dwukrotnie więcej. Pamiętajmy jednak, że wydajność mocno wyeksploatowanego katalizatora spada.

Należy pamiętać, że katalizator działa w bardzo wysokiej temperaturze wewnętrznej, nawet 500-800 stopni Celsjusza, dlatego jest podatny na wszelkie uszkodzenia zewnętrzne np. szok wywołany zetknięciem z bardzo niską temperaturą.

Problemem w trwałości może być ciągła jazda na nierozgrzanym silniku przy bogatej mieszance. Niedopalone paliwo trafia do układu wydechowego, a w rezultacie do katalizatora. Mieszanka spala się dopiero po zetknięciu z ceramiczną „gąbką”, powodując znaczny wzrost temperatury i nadmierne zużycie elementu.

Zobacz też: Czy można stosować katalizatory uniwersalne?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Rafał Kornat

Adwokat kościelny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »