REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak walczyć z rdzą układu wydechowego?

Max Trela
Jak walczyć z rdzą układu wydechowego? Fot. Fotolia
Jak walczyć z rdzą układu wydechowego? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z najbardziej powszechnych awarii jest szybko postępująca korozja układu wydechowego. Sprzyjają temu głównie gwałtowne zmiany temperatury i bezpośrednie wystawienie na czynniki atmosferyczne. Jak walczyć z rdzą na tłumikach i rurach? Mamy na to kilka sposobów...

Rdza w układzie wydechowym jest niestety nieunikniona. Nagrzewanie i gwałtowne studzenie, a do tego kurz i inne zanieczyszczenia podrywane z asfaltu, jak sól zimą, powodują, że utlenianie się blachy postępuje wyjątkowo szybko.

REKLAMA

Żywotność najprostszego układu wydechowego, wykonanego z blachy stalowej wynosi mniej więcej 5 lat i to przy założeniu, że przez ten czas przejedziemy około 100 000 kilometrów. Większe roczne przebiegi równoznaczne są z krótszym czasem życia tłumików i rur.

Zobacz też: Jak działają filtry cząstek stałych, dlaczego się psują?

Co rdza zaatakuje na początku? Najbardziej zagrożone są wszystkie połączenia giętkie, a zatem tzw. eliminatory drgań, w następnej kolejności uszkodzeniu ulegają spawy i same puszki tłumików. Stosunkowo trwały jest natomiast element najdroższy czyli katalizator. Po około 160 – 200 000 kilometrów do wymiany będą również tzw. portki, czyli ruchome połączenie kolektora wydechowego z rurami.

Proste sposoby są najskuteczniejsze

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Łatwiej i taniej zapobiegać, niż naprawiać. Ta zasada tyczy się i wydechu. Najtańszym i najskuteczniejszym sposobem uzyskania maksimum jego trwałości jest... mycie.

REKLAMA

Opłukanie podwozia, a zatem i wydechu z grubej warstwy brudu na pewno przedłuży jego życie. Pamiętajmy tylko, żeby nie schładzać wydechu gwałtownie wodą. Dajmy mu chwilę na wystygniecie zanim weźmiemy się do mycia. Opłukiwanie wodą szczególnie ważne jest zimą i na wiosnę. Pierwsze wiosenne mycie powinno być zawsze połączone z dokładnym czyszczeniem podwozia!

Jeśli chodzi o środki chemiczne, które mogłyby przedłużyć „życie” wydechu, to nie ma niestety dużego wyboru. Pamiętajmy, że tłumiki i rury w czasie jazdy potrafią nagrzać się do temperatury ponad 500 stopni. To powoduje, że nie można wydechu malować, chyba że specjalnymi farbami, tzw. piecowymi.

Taka powłoka składa się z drobnych opiłków aluminium lub innego metalu niemagnetycznego. Wytrzymuje ona od kilku do kilkunasty miesięcy w zależności od tego, jak starannie została naniesiona. Warto jednak wiedzieć, że efekty przedłużenia życia wydechu możemy uzyskać tylko wtedy, gdy zabezpieczymy go powłoką piecową zanim pojawią się pierwsze oznaki rdzy. Kiedy już pojawi się czerwony nalot, farba piecowa nie zatrzyma procesu utleniania.

Zobacz też: Jak działa układ recyrkulacji spalin EGR?

Inny sposób? Alternatywą może być tzw. owijka znana z motocykli. Rury wydechowe owija się dokładnie niepalną i nieprzemakalną taśmą wykonaną z materiału o właściwościach podobnych do azbestu. Takie zabezpieczenie wytrzymuje około dwóch lat, chroni stal przed czynnikami zewnętrznymi i gwałtownymi zmianami temperatur, daje ono również efekt dodatkowego wygłuszenia. Jest jednak niestety drogie – owiniecie metra wydechu może kosztować nawet ponad 100 złotych.

Aluminium, kadm, chrom...

REKLAMA

Jedynym w 100 procentach skutecznym sposobem na pełne wyeliminowanie rdzy z układu wydechowego jest zmiana konwencjonalnego wydechu, na taki zbudowany ze stali nierdzewnej. Może to być zarówno konstrukcja z tzw. stali kwasowej, ale dobrze sprawdzają się też stopy chromowo-kadmowe oraz materiały niestalowe jak aluminium.

Taki nierdzewny układ wydechowy, profesjonalnie łączony (bezspawowo) i montowany na odpowiednich wieszakach ma najczęściej dożywotnią gwarancję. Niestety za komfort bezawaryjnej pracy wydechu trzeba słono zapłacić. Kompletny układ ze stali kwasowej do auta z silnikiem o pojemności do 1600 cm3 będzie kosztował około 2 500 złotych. Uzbrojenie w taki wydech 2 litrowego motoru z prostym jednodrożnym wydechem wiąże się już w wydatkiem około 3 500. Dla silnika w układzie V wydatki mogą sięgnąć nawet 6 000 złotych!

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA