REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dbać o hamule w motocyklu?

Tarcza hamulcowa w motocyklu
Tarcza hamulcowa w motocyklu
Michelin

REKLAMA

REKLAMA

Prawidłowa obsługa hamulców w motocyklu czy skuterze zapewnia ich pełną skuteczność działania nawet w trudnych warunkach pogodowych. Jak zatem dbać o hamulce?

Wymiana płynu hamulcowego w motocyklu

Jedna z ważniejszych czynności obsługowych to wymiana płynu hamulcowego. Powinniśmy wymieniać płyn co dwa lata. Dlaczego? Płyn hamulcowy jest higroskopijny czyli chłonie wilgoć z powietrza. Powiecie, że przecież zbiorniczek jest szczelnie zamknięty. To prawda, ale nie do końca. Nie może być całkowicie szczelny bo w pewnym momencie  jeśli poziom płynu spadnie wraz ze zużyciem okładzin ciernych nad lustrem płynu powstanie obszar obniżonego ciśnienia i hamulce nie będę prawidłowo pracowały. Dlatego zbiorniczki nie są w 100% szczelne. Poza tym powietrze ma możliwość styku z płynem w zaciskach hamulcowych. Również przewody hamulcowe pozwalają na przenikanie wilgoci. Może to brzmieć jak bajka, ale faktycznie tak jest. W związku z tym zawartość wody w płynie rośnie a co za tym idzie spada jego temperatura wrzenia. Jest to niebezpieczne bo podczas forsownej jazdy może dojść do wrzenia płynu i tworzenia się korków parowych. W takiej sytuacji skuteczność układu spada praktycznie do zera. Para jest ściśliwa. Wilgoć w układzie hamulcowym prowadzi również do pojawiania się ognisk korozji. To wszystko wpływa bardzo negatywnie na trwałość i skuteczność hamulców.

REKLAMA

Zobacz też: Przyczyny przedwczesnego zużycia się tarcz hamulcowych

Czyszczenie tłoczków hamulcowych

Drugim ważnym elementem obsługi hamulców jest konieczność mycia tłoczków hamulcowych podczas wymiany klocków. Wynika to z konstrukcji zacisku. Uszczelnieniem układu tłoczek-zacisk są dwa pierścienie gumowe. Patrząc od wewnątrz, pierwszy zapobiega nieszczelnościom i wyciekom płynu a drugi zapobiega wnikaniu zanieczyszczeń. Tłoczek z czasem wysuwa się z zacisku coraz bardziej a jego powierzchnia pokrywa się brudem. Jeśli wciśniemy go bez mycia to najpewniej wciągnie on w głąb zacisku gumkę przeciw kurzową a w najgorszym wypadku może też dojść do wycieku płynu. Poza tym jeśli gumka przeciw kurzowa dostanie się między tłoczek z zacisk to będzie ograniczała możliwość cofania się tłoczka po zmniejszeniu ciśnienia w układzie czyli jak puścimy klamkę hamulca. To może doprowadzić do ocierania tłoczka o tarczę. Hamulce będą się grzały i nastąpi ich przyśpieszone zużycie. W związku z tym przy każdej wymianie klocków, należy przed wciśnięciem tłoczka umyć go dokładnie. Jeśli jest to niemożliwe ze względu na duże zabrudzenia lub specyficzną budowę korpusu należy tłoczki wyjąć. Jest to w miarę proste zadanie, ale nie mając doświadczenia lepiej się za to nie brać samemu. Dbajmy o bezpieczeństwo swoje i innych.

Naprawa zacisków hamulcowych

Trzecim elementem są prowadnice zacisku. Powinny być one zabezpieczone gumowymi osłonami i smarowane specjalnym smarem. Jeśli zauważycie, że osłony są uszkodzone, należy je jak najszybciej wymienić. Warto raz na dwa sezony zdjąć zaciski, wyczyścić prowadnice i nałożyć nowy smar. Jak wspomniałem wcześniej nie jest to zwykły smar. Najczęściej jest to preparat silikonowy, który przez bardzo długi czas jest płynny i nie twardnieje. To zapewnia swobodny ruch zacisku w prawo i w lewo.

Zobacz też: Czujniki zużycia klocków hamulcowych -potrafią zawieść

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie bez wpływu na układ hamulcowy jest nasz styl jazdy. Bardzo agresywna jazda z częstym użyciem hamulca powoduje szybsze zużycie elementów układu i konieczność częstszej wymiany płynu hamulcowego.  Jeśli będziecie stosować się do powyższych zaleceń możecie być pewni, że hamulce będą przez długi czas sprawne a poziom waszego bezpieczeństwa na drodze będzie wysoki.

Źródło: Antymoto.com

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

REKLAMA