| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ hamulcowy > Czujniki zużycia klocków hamulcowych -potrafią zawieść

Czujniki zużycia klocków hamulcowych -potrafią zawieść

Czujniki zużycia klocków hamulcowych pozwalają zapobiec sytuacji, w której auto straci zupełną zdolność do zatrzymania się. Niestety, nie można im bezgranicznie ufać i to z kilku powodów.

Kontrola stanu klocków hamulcowych

Układ hamulcowy to jeden z ważniejszych jeśli nie najważniejszych systemów w aucie odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Aby samochód szybko wytracał prędkość producenci opracowują coraz to nowsze materiały, z których wykonane są m.in. klocki hamulcowe.

Problem z  hamowaniem pojawia się, gdy okładzina cierna klocków hamulcowych zużyje się. Wtedy dalsza jazda grozi poważnym wypadkiem. W związku z tym, że klocki są najczęściej niewidoczne dla kierowcy, inżynierowie stosują specjalne czujniki informujące o zużyciu okładzin ciernych.

Czujniki zużycia klocków hamulcowych - rodzaje

Są dwa główne rodzaje czujników – elektryczne i akustyczne. Czujniki elektryczne podłączone są przewodem do komputera i w chwili gdy osiągną określoną, graniczną grubość komputer wyświetli na desce rozdzielczej stosowną kontrolkę ostrzegawczą.

Zobacz też: Elektryczny hamulec postojowy - wady i zalety

Czujniki akustyczne natomiast emitują charakterystyczne piszczenie powstałe na skutek ocierania metalowej blaszki (przymocowanej do klocka) o tarczę hamulcową. To znak, że klocek kwalifikuje się do wymiany.

Elektryczne czujniki zużycia klocków hamulcowych - wady

Nie można jednak pokładać pełnej ufności w działanie czujników bowiem również  i one zawodzą. W przypadku czujników elektrycznych po kilku latach eksploatacji dochodzi często do przerwania obwodu i nawet, gdy klocek zetrze się prawie cały to i tak żadna kontrolka ostrzegawcza nie poinformuje nas o tym. Poza tym czujnik znajduje się zazwyczaj tylko na dwóch lub maksymalnie czterech klockach (z ośmiu) i nawet jeśli wszystkie cztery są sprawne to nie ma gwarancji, że pozostałe klocki są w dobrym stanie. Oprócz tego, w niektórych autach czujniki elektryczne nie stanowią integralnej części z klockiem i należy je skompletować osobno (np. w BMW). Problem w tym, że niektóre osoby oszczędzają na nich i ich nie dokupują. W takiej sytuacji, żadne czujniki nas nie poinformują o nadchodzących problemach.

Zobacz też: Przewody hamulcowe w stalowym oplocie - warto?

Akustyczne czujniki zużycia klocków hamulcowych - wady

W przypadku czujników akustycznych problem wygląda podobnie. Nadmierne oszczędności skutkują najczęściej tym, że nowe klocki nie posiadają czujników. Poza tym trzeba pamiętać, że czujniki wykrywają tylko zmianę grubości okładzin klocka. Nie są jednak w stanie wykryć, że warstwa cierna uległa fizycznemu uszkodzeniu (pęknięcia, ubytki). Dlatego zawsze pamiętajmy, że najlepszą metodą zweryfikowania stanu układu hamulcowego jest zdjęcie koła i wizualna ocena stanu klocków lub tarcz. Ich pełniejszą kontrolę przeprowadzi doświadczony mechanik.

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Rutynowy przegląd układu hamulcowego pozwoli uniknąć konsekwencji uszkodzonych czujników zużycia klocków hamulcowych. Fot. Fotolia
Rutynowy przegląd układu hamulcowego pozwoli uniknąć konsekwencji uszkodzonych czujników zużycia klocków hamulcowych. Fot. Fotolia

Wersja PREMIUM Kodeks Pracy 2016169.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Bridgestone

To czołowy światowy producent opon do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, motocykli, maszyn rolniczych, samolotów oraz maszyn do robót ziemnych, a także dostawca rozwiązań w zakresie bieżnikowania Bandag dla samochodów ciężarowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »