| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ hamulcowy > Jak działają hamulce tarczowe? Budowa zacisków hamulców tarczowych

Jak działają hamulce tarczowe? Budowa zacisków hamulców tarczowych

Samochody z biegiem lat mają co raz lepsze osiągi, a od konstruktorów wymaga się coraz krótszej drogi hamowania ich nowych produktów. Wyposażenie samochodów w hamulce tarczowe dało większe możliwości odprowadzania ciepła i skrócenie drogi hamowania także przy tzw. Ciepłych hamulcach. Natomiast poprzez modyfikacje zacisków i tłoczków hamulców, ostatecznie uzyskano także większą siłę potrzebną do szybkiego zatrzymania samochodu z dużych prędkości.

Zdejmując koło samochodu, uzyskujemy dostęp do tarczy hamulca oraz zacisku wraz z okładzinami ciernymi. To element, którego grubość powinniśmy kontrolować. Jeśli tego nie zrobimy, zweryfikuje to pracownik stacji kontroli pojazdów podczas badania technicznego nie zezwalając na dalsze poruszanie się samochodem. Współpracująca z zaciskiem tarcza, może być wykonana jako zwarty odlew (takie tarcze spotykamy w większości samochodów klasy A i B) lub posiadać rowki wentylacyjne pomiędzy powierzchniami roboczymi. Tarcze, od których oczekuje się najbardziej wydajnej wentylacji i szybkiego chłodzenia, przeznaczone do najszybszych samochodów, mogą również posiadać otwory na jej powierzchni.

Zobacz też: Dlaczego warto dbać o płyn hamulcowy?

Jak są zbudowane zaciski hamulców?

Zastosowane w samochodach zaciski hamulcowe na pierwszy rzut wyglądające podobnie, mogą mieć różne zasady działania. Najbardziej popularnym rozwiązaniem jest połączenie przesuwnego zacisku z jarzmem i dwoma klockami hamulcowymi. Zacisk hamulcowy wraz z jarzmem to najbardziej widoczna, żeliwna część okalająca tarczę. Jest ono zamontowane na ramieniu zwrotnicy. Na nich oparte są klocki hamulcowe. Sam klocek składa się z okładziny ciernej, która ma kontakt z tarczami podczas hamowania oraz blach separujących, na których jest zamontowany.

Gdy hamujemy, przemieszcza się cały zacisk

Elementem zacisku, który jest odpowiedzialny za wytworzenie siły dociskającej klocek hamulcowy do tarczy, jest tłoczek (lub dwa tłoczki). Płyn hamulcowy z pompy po wciśnięciu pedału hamulca, wprowadzany jest przez króciec i kanaliki w zacisku w okolice tłoczków. Zwiększony napór płynu na tłoczki powoduje ich ruch i docisk klocków do tarczy hamulcowej. Typowym rozwiązaniem w samochodach osobowych jest wspomniany wcześniej przesuwny zacisk. W takim przypadku tłoczek lub tłoczki znajdujące się w zacisku, po wstępnym dosunięciu wewnętrznego klocka do tarczy, nie zwiększają jego docisku. Powodują natomiast przesunięcie (odepchnięcie) zacisku na sworzniach umieszczonych w jarzmie. Zacisk przesuwając się w stronę wnętrza samochodu powoduje przylgnięcie do tarczy także drugiego klocka. Następnie już cała siła jest spożytkowana na równomierne dociśnięcie obydwu klocków. Wszystko dzieje się w czasie krótszym niż jedna sekunda. Docisk klocków po obydwu stronach tarczy jest utrzymywany tak długo, jak utrzymujemy wciśnięty pedał hamulca.

Zobacz też: Jak samodzielnie sprawdzać hamulce?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Akademia Finansów i Biznesu Vistula

Studia I, II stopnia, studia podyplomowe, dyplom University of London, biznes, zarządzanie, finanse, filologie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »