| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ hamulcowy > Jak wyeliminować "piszczenie" hamulców?

Jak wyeliminować "piszczenie" hamulców?

Wciskamy pedał hamulca i słyszymy przeraźliwy pisk i zgrzyt, aż do momentu gdy zatrzymamy auto. W wielu przypadkach piszczenie hamulców może oznaczać konieczność wizyty w warsztacie, ale nie zawsze. Dlaczego zatem hamulce piszczą?

Gdy piszczą hamulce

Choć nie należy generalizować, w większości przypadków piszczące hamulce oznaczają konieczną wizytę w serwisie. Najczęściej pisk jest po prostu efektem nadmiernego zużycie okładzin ciernych, metalowe elementy zaczynają trzeć o tarczę lub bęben, wpadają w rezonans i hałasują...

W takim przypadku konieczna jest wręcz natychmiastowa wymiana klocków lub szczęk hamulcowych. Jeśli tego nie zrobimy, narażamy się na większe wydatki, bo tarcza nie wytrzyma długo w starciu z żeliwna płytką, pozostałością po klocku hamulcowym, którego okładzina już dawno się starła.

Zobacz galerię: najmniej awaryjne dziesięcioletnie samochody

Brud, rdza i inne nieszczęścia

Hamulce mogą wydawać nieprzyjemne piszczące dźwięki również wtedy, gdy się zacierają, czyli w momencie, gdy okładziny cierne cały czas dotykają tarczy lub bębna. Charakterystyczny jest wówczas również drażniący zapach wdzierający się do kabiny po każdym dotknięciu pedału hamulca. To nadmiernie rozgrzane klocki lub szczęki...

Zobacz też: Jak oszczędzać hamulce?

Naprawa? Najczęściej wystarczy rozebranie, gruntowne czyszczenie i złożenie każdego z zacisków i jarzm klocków. Jeśli jednak klocki zużyły się bardzo nierównomiernie, wtedy konieczna jest ich wymiana.

W przypadku hamulców bębnowych głównym podejrzanym zawsze jest rdzewiejący mechanizm samoregulacji luzów szczęk. Trzeba go regularnie czyścić przy każdym serwisie, a jeśli się zapiecze - „rozruszać”. Niestety, ten element bardzo trudno kupić jako część zamienną. Występuje głównie w całych zestawach remontowych z cylinderkami i szczękami.

Polecamy: Kodeks drogowy po zmianach od 1 lipca 2014 r. (książka)

Sport to... ryzyko piszczenia

„Muzykalne” hamulce to również typowa przypadłość aut sportowych. W tym przypadku często to nie objaw awarii.

Zobacz też: Jak bez przyrządów sprawdzić poprawność działania hamulców?

Sportowe układy hamulcowe są przystosowane do dużo cięższej pracy i wyższych temperatur. Klocki są „luźniejsze”, zdarza się zatem, że na zimno przemieszczają się wewnątrz zacisku trąc delikatnie o tarczę. Zupełnie inny jest też skład okładziny ciernej, która jest odpowiednio bardziej twarda i odporna na temperatury. Takie klocki przez pierwsze 3-4 cykle hamowania zawsze układają się do tarczy.

Pamiętajmy również, że auta sportowe mają często tarcze żeliwne lub ceramiczne, dużo większe od „standardowych”. Są one dużo twardsze od stalowych, dzięki czemu mogą mieć mniejszą grubość i wagę. To powoduje jednak, że łatwiej wpadają w wibracje i rezonans. Można to zaobserwować szczególnie podczas rajdów samochodowych. Auta klasy S2000 lub WRC praktycznie zawsze piszczą hamulcami.

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Iga Kalinowska

Aplikant adwokacki

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »