| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ hamulcowy > Czy warto przetaczać bębny i tarcze hamulcowe?

Czy warto przetaczać bębny i tarcze hamulcowe?


Wymiana tarcz lub bębnów hamulcowych czeka każdego kierowcę. Pojawia się pytanie, czy przetoczyć starą tarczę, czy kupić nową? Oto kilka rad, które pomogą podjąć odpowiednią decyzję.

Porada ta dotyczy również kierowców posiadających auta z hamulcami bębnowymi. Bębny ulegają zużyciu tak samo, jak tarcze. Po pierwsze, stosowność wymiany jest zależna od stanu danego podzespołu. O ile o klockach poinformuje nas czujnik elektroniczny lub akustyczny, w przypadku tarczy ocena wymaga wprawnego oka lub kilku przyrządów.Na rynku jest bardzo dużo odmian tarcz. Zazwyczaj przedział ten otwierają tarcze o grubości 10mm a kończą tarcze o grubości nawet do 30mm. Błędnym myśleniem jest, że im grubsza tarcza, tym więcej możemy przejeździć. Czy to będzie tarcza 19mm czy 28mm, każda z nich ma określoną swoją minimalną grubość, do której może być używana.

Zużycie tarczy nie może być większe niż 1mm na stronę.

Jeżeli zdecydujemy się na używanie tarcz hamulcowych poniżej tego minimalnego pułapu możemy być narażeni na duże niebezpieczeństwo. Jest pewne, że jakość hamowania nie będzie taka sama, jak na nowych tarczach.

Zobacz również: Tarcze hamulcowe - jak je wymienić?

Zużyta tarcza nagrzewa się szybciej niż nowa, co więcej nie radzi sobie z odprowadzaniem ciepła.

Taka sytuacja, gdy mamy przegrzane hamulce, sprawia, że skuteczność hamowania drastycznie spada. Jest to bardzo niebezpieczna sytuacja podczas podróży górskich, wtedy tarcze nagrzewają się zdecydowanie szybciej. W najmniej oczekiwanym momencie, podczas zjazdu z góry możemy stracić hamulce.Kiedy grubość tarczy jest większa niż dopuszczalna grubość, warto przetoczyć tarcze przed założeniem nowych klocków, żeby usunąć nierówności powstałe podczas używania starych klocków. Jeżeli założymy nowe klocki na krzywe tarcze, wystąpi nagrzewanie się hamulców do momentu „ułożenia się” klocków.

Zobacz również: Jak wymienić szczęki hamulcowe?

Tarcze nie nadają się do przetoczenia już po ok. 40-50 tysiącach kilometrów. Jednak wiele osób mimo to przetacza je poniżej poziomu minimalnego. Jeżeli już się decydujemy na przetoczenie tarcz warto zdecydować się na toczenie na samochodzie bez demontażu. Mamy wtedy pewność, że zlikwidujemy wszelkie bicia. Cena takiej operacji waha się od 100 do 150 zł. W tym momencie warto się zastanowić, czy nie zakupić nowych tarcz, jeżeli cena jest porównywalna. Należy też pamiętać, że przetaczając tarcze na maszynie, która ma tak zwane własne bicie, które przechodzi na narzędzie w tym przypadku frez, odzwierciedli się to na naszej tarczy.

To czy wymienimy czy przetoczymy tarcze zależy od nas. Jeśli cena usługi jest porównywalna z ceną nowych tarcz lub bębnów, warto zainwestować w nowe.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Cymerman

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »