REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak oszczędzać hamulce?

Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Dwa rodzaje elementów, biorących udział w hamowaniu pojazdu, zużywają się znacznie szybciej, niż pozostałe. Są to tarcze lub bębny hamulcowe oraz nakładki cierne na klockach lub szczękach hamulcowych.

Bywa, że klocki trzeba wymieniać nawet co 20 tysięcy kilometrów lub częściej. Umiejętnie korzystając z hamulców można przedłużyć żywotność nakładek ciernych na klockach hamulcowych kół przednich nawet dwu i trzykrotnie. Przy opisanej niżej technice jazdy naciśnięcie na pedał hamulca służy głównie zapaleniu świateł „stop” informujących innych kierowców o zamiarze zatrzymania się.

REKLAMA

Zobacz również:Jak bez przyrządów sprawdzić poprawność działania hamulców?

REKLAMA

Każdy pojazd, bez względu na to, jak prędko jedzie, pozbawiony napędu wcześniej czy później sam się zatrzyma. Powoduje to różnica pomiędzy siłą inercji (bezwładności) a sumą siły tarcia w łożyskach kół, oporów toczenia, oporów istniejących w silniku, do którego paliwo dopływa tak, jak przy pracy na wolnych obrotach, oporu powietrza itp.

Tak więc, przewidując rozwój sytuacji na drodze, czy planując zatrzymanie się 200 metrów dalej można w odpowiednim momencie zdjąć nogę z gazu i pozwolić, aby samochód toczył się rozpędem, aż do chwili, gdy staną się wyraźnie wyczuwalne szarpnięcia układu napędowego. Należy wówczas wysprzęglić lub włączyć bieg jałowy i pozwolić samochodowi zatrzymać się, lub, gdy zajdzie taka potrzeba, lekko przyhamować.

Zobacz również:Jak samodzielnie odpowietrzyć hamulce?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Umiejętność wykorzystywania inercji pojazdu w procesie zatrzymywania się jest bardzo pożyteczna. Po pierwsze – rozwija zdolność planowania i przewidywania. Planując zatrzymanie się przed własnym domem, na parkingu czy pod sklepem, można to zrobić bez pisku opon. Przewidując, ze na skrzyżowaniu zmieni się światło zielone na czerwone, można odpowiednio wcześnie zdjąć nogę z gazu, a zahamować dopiero gdy samochód będzie jechał 15 lub mniej km/godz.

Przy prędkości mniej więcej 30 km/godz. trzeba lekko nacisnąć na pedał hamulca, aby zapalić światła „stop” i ostrzec innych o zamiarze zatrzymania się. Po drugie – jest nieoceniona na śliskiej, oblodzonej nawierzchni. Samochód, który toczy się nawet po czystym, gładkim lodzie, zatrzyma się prawie dokładnie tak daleko od miejsca w którym kierowca zacznie jechać wyłącznie korzystając z siły bezwładności, jak w przypadku jazdy inercyjnej po szorstkim betonie!

Od czasu do czasu, jeżeli będzie po temu sposobność, trzeba przyhamować nieco mocniej, nawet do momentu zadziałania ABS lub pisku opon. Jest to sprawdzian, czy klocki lub okładziny hamulcowe nadal są użyteczne. Bywa, na szczęście bardzo rzadko, że smar, wydobywający się przez różne nieszczelności z piast i przegubów napędowych kół może natłuścić ich powierzchnię i znacznie obniżyć skuteczność hamowania.

Tak samo, jak smar, działa na hamulce woda – więc po przejechaniu większej kałuży, albo tylko jadąc dłużej po mokrej nawierzchni, trzeba wysuszyć hamulce, lekko naciskając na pedał tak długo, aby poczuć, że samochód nie toczy się swobodnie, a jest hamowany.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA