| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ hamulcowy > Jak bez przyrządów sprawdzić poprawność działania hamulców?

Jak bez przyrządów sprawdzić poprawność działania hamulców?

Od poprawnego działania hamulców zależy bezpieczeństwo jazdy. Warto więc raz na jakiś czas skontrolować działanie układu hamulcowego. Pozwoli to na szybsze wykrycie ewentualnej usterki w układzie hamulcowym.

Do skontrolowania układu hamulcowego nie są potrzebne specjalistyczne stanowiska naprawcze. Wystarczy odcinek szerokiej gruntowej drogi bez drzew i rowów na poboczach. Aby test hamulców był skuteczny, najpierw należy przekonać się, czy w układzie hamulcowym jest dostatecznie dużo płynu. Wystarczy sprawdzić jego poziom w zbiorniczku i – gdy jest on niski – uzupełnić takim samym płynem, jaki był wlany do układu hamulocwego poprzednio. Powinien być to płyn hamulcowy zalecany przez producenta danego samochodu.

Zobacz również: Jak wymienić płyn hamulcowy?  

Następną czynnością jest sprawdzenie, czy hamulce nie są zapowietrzone albo czy któryś z elastycznych przewodów hamulcowych nie stał się zbyt „elastyczny” ze starości lub w wyniku mechanicznego uszkodzenia. Test polega na silnym i energicznym wciśnięciu pedału hamulca przy nieruchomym samochodzie i niepracującym silniku. Mniej więcej w połowie skoku pedału powinien być wyczuwalny twardy opór. Jeżeli pedał nie stawia takiego oporu, może to świadczyć o usterce w układzie hamulcowym wymagającej interwencji fachowca.

Jeżeli test wypadł pomyślnie, kolejnym krokiem będzie udanie się na wspomnianą wcześniej drogę, gdzie należy rozpędzić samochód do prędkości nie większej niż 50 km/h, po czym gwałtownie zahamować do zablokowania kół (Uwaga - ABS musi być wyłączony! By to zrobić, wystarczy wyjąć odpowiedni bezpiecznik) i szybko puścić pedał hamulca, nie dopuszczając do całkowitego zatrzymania się pojazdu. Ślady hamowania, jakie pozostaną na piasku, powinny dla każdej pary kół zaczynać i kończyć się w tym samym miejscu. Jeżeli któreś z kół, zwłaszcza przednich, zostało zablokowane później niż znajdujące się po przeciwnej stronie pojazdu lub w ogóle nie zostało zablokowane – wizyta w warsztacie jest konieczna. W taki sam sposób można sprawdzić działanie hamulca ręcznego.

Zobacz również: Jak wyregulować hamulec ręczny?

O tym, czy samochód hamuje z dostateczną siłą, można przekonać się, gwałtownie zwalniając na suchym i gładkim asfalcie w miejscu, gdzie nie zagrozi to innym użytkownikom drogi. Najlepiej na środku dużego, pustego parkingu. Przy prędkości 30 km/h z włączonym ABS (jeżeli jest), jadąc po prostej, trzeba mocno wcisnąć pedał hamulca. Jeżeli przy tej czynności koła samochodu nie zostaną zablokowane, powinien on zatrzymać się nie dalej niż 5-6 metrów od miejsca, w którym pojawi się na asfalcie ślad hamowania (często niestety jest trudny do zauważenia). Wynik tego testu należy traktować jako bardzo orientacyjny. Jedynie badanie w stacji diagnostycznej pozwala na jednoznaczne określenie stanu hamulców.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

SmartMedia

SmartMedia to firma technologiczna i lider rynku producentów oprogramowania do zarządzania majątkiem i inwentaryzacji. Oprogramowanie tworzone w ścisłej współpracy z ekonomistami, prawnikami, księgowymi i najlepszymi programistami firmy. To dzięki temu rozwiązania SmartMedia są zgodne z obecnymi wymogami prawa oraz światowymi standardami informatycznymi.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »