| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ elektryczny > Jak działają matrycowe reflektory IntelliLux LED?

Jak działają matrycowe reflektory IntelliLux LED?

Jak działają matrycowe reflektory IntelliLux LED?, które według inżynierów Opla, zmniejszają ryzyko wypadków z udziałem dzikich zwierząt.

Matrycowe reflektory IntelliLux LED zmniejszają ryzyko kolizji z dzikimi zwierzętami?

Według statystyk w Niemczech co 2,5 minuty samochód zderza się z sarną, jeleniem lub dzikiem1. W okresie, kiedy szybciej robi się ciemno, wzrasta prawdopodobieństwo wypadku, szczególnie na terenach zalesionych. Podczas najdłuższych nocy w roku, tuż przed świętami Bożego Narodzenia, od zachodu słońca (16.16 CET) do świtu (8.25 CET) mija ponad 16 godzin; dzikie zwierzęta mogą wtedy poruszać się niezauważone. Są to także godziny największego natężenia ruchu drogowego, co oznacza, że drogi zwierząt i samochodów będą krzyżować się częściej. Wydłużenie pola widzenia i wcześniejsza identyfikacja zagrożeń dają kierowcy znaczną przewagę. Adaptacyjne reflektory z matrycami diodowymi w nowym Oplu Astra umożliwiają jazdę w trybie świateł drogowych, gdyż nie oślepiają innych uczestników ruchu drogowego. Dzięki temu oświetleniu możliwe jest dostrzeżenie przechodzących przez jezdnię zwierząt, zanim pojawiłyby się one w stożku światła emitowanym przez tradycyjne światła przednie. Inteligentna technologia wykrywa pojazdy nadjeżdżające z naprzeciwka oraz znajdujące się przed samochodem i przygasza oświetlenie. Reflektory są dostępne w nowej Astrze za 5 500 zł (sugerowana cena detaliczna z podatkiem VAT w Polsce).

Zobacz też: Nowy Opel Astra: lżejszy, szybszy, nowocześniejszy

„Upowszechniamy technologię, sprawiając, że innowacyjne rozwiązania stają się łatwiej dostępne i trafiają do masowo produkowanych modeli. Doskonałym tego przykładem są nasze nowe matrycowe reflektory LED IntelliLux. Wprowadzając tę technologię oświetlenia do samochodów klasy kompaktowej, firma Opel jako pierwszy producent samochodów zaoferuje wysoce skuteczny i wydajny system oświetlenia w tym segmencie. Nasza technologia oświetlenia diodowego charakteryzuje się znakomitymi parametrami zwiększającymi bezpieczeństwo kierowcy i innych użytkowników dróg podczas jazdy nocą” — mówi Charlie Klein, wiceprezes ds. inżynierii w firmie Opel.

Zobacz też: Test Opel Karl 1.0 75 KM Cosmo: mieszczuch z aspiracjami

Jak działają matrycowe reflektory IntelliLux LED?

Nowy system matrycowy składający się z 16 segmentów diodowych — po 8 z każdej strony pojazdu — włącza światła drogowe zaraz po opuszczeniu obszaru zabudowanego, a następnie automatycznie nieustannie dostosowuje długość i kształt wiązki świetlnej do sytuacji na drodze. Na podstawie informacji z kamery Opel Eye, zamontowanej z przodu pojazdu, system IntelliLux rozpoznaje światła samochodów nadjeżdżających z naprzeciwka lub znajdujących się przed pojazdem i automatycznie wyłącza poszczególne moduły diodowe, które mogłyby oślepiać innych kierowców. Według producenta takie rozwiązanie pozwala na istotne zwiększenie bezpieczeństwa na drodze. Potwierdzają to wyniki badania przeprowadzonego przez Politechnikę w Darmstadt w ramach europejskiej inicjatywy LightSightSafety. Przy prędkości 80 km/h kierowcy korzystający z systemu opartego na matrycy diodowej dostrzegają obiekty znajdujące się na poboczu drogi z odległości o 30–40 metrów większej niż kierowcy w pojazdach wyposażonych w tradycyjne reflektory halogenowe lub ksenonowe. Dzięki temu zyskują dodatkowe 1,5 sekundy na zareagowanie, na przykład na przechodzące przez jezdnię zwierzęta. Z zalet oświetlenia IntelliLux LED® korzystają nie tylko kierowcy Astry. Kiedy system wykryje światła samochodu nadjeżdżającego z naprzeciwka lub światła samochodu jadącego z przodu, poszczególne diody w odpowiednich strefach są wyłączane, tak, aby światło „omijało” przestrzeń wokół tych pojazdów. Pozostała część drogi i jej otoczenie nadal są jasno oświetlone.

Zobacz też: Test Opel Corsa 5d 1.4 90 KM

Dodatkowo, inteligentny system reflektorów diodowych IntelliLux LED® sama rozpozna, czy samochód znajduje się w obszarze zabudowanym, czy też poza nim. IntelliLux jest zatem pierwszym systemem oświetlenia matrycowego przeznaczonym do samochodów seryjnych, w którym funkcja ciągłej optymalizacji trybu działania nie wymaga połączenia z systemem nawigacji. Oprócz wielu automatycznych ustawień świateł mijania i świateł drogowych, IntelliLux LED® oferuje także tryb autostradowy, który dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo podczas jazdy nocą. Specjalna funkcja oświetlenia powitalnego podnosi natomiast komfort wsiadania do Astry i wysiadania z niej w ciemnościach.

1 Źródło: Niemiecki Związek Łowiecki (djv).

Źródło: Materiały prasowe Opla

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Michał Koralewski

Aplikant radcowski, ekspert w dziedzinie prawa handlowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »