| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ elektryczny > Jak zwiększyć zasięg elektrycznego samochodu?

Jak zwiększyć zasięg elektrycznego samochodu?

Problemem samochodów elektrycznych jest ich niewielki zasięg. Bosch opracował rozwiązanie pozwalające skutecznie zwiększyć mobilność tego typu pojazdów. W jaki sposób?

Zwiększyć zasięg elektrycznych samochodów

Zasięg samochodów elektrycznych to częsty temat dyskusji, szczególnie podczas chłodnych zimowych miesięcy. Przy włączonym ogrzewaniu zasięg takiego pojazdu może dodatkowo ulec skróceniu. – Inteligentny system kontroli temperatury to kolejny krok w stronę zwiększenia zasięgu samochodów elektrycznych – powiedział dr Rolf Bulander, członek zarządu spółki Robert Bosch GmbH i prezes sektora Mobility Solutions. Umożliwia on zwiększenie zasięgu pojazdu o 25% w trybie jazdy miejskiej w okresie zimowym, i to bez modyfikacji akumulatora. Swój system kontroli temperatury firma Bosch zaprezentuje na targach IAA 2015, które odbędą się we Frankfurcie.

Zobacz też: Elektryczny Solaris nowej generacji przechodzi testy w Paryżu!

W ramach subwencjonowanego projektu o nazwie „Kompleksowa kontrola temperatury w pojazdach elektrycznych” (Ganzheitliches Thermomanagement im E-Fahrzeug; GaTE) Bosch, Mahle, Behr oraz inne firmy opracowały podstawy optymalnego sterowania temperaturą. W układach napędowych zasilanych akumulatorowo ogrzewanie i chłodzenie odgrywają znacznie większą rolę niż w przypadku samochodów z silnikami benzynowymi lub Diesla. Nie posiadają one bowiem silnika spalinowego, który oddaje nadmiar ciepła. Kabina pojazdu musi być zatem ogrzewana z wykorzystaniem wyłącznie energii elektrycznej, a potrzebny do tego prąd pochodzi z akumulatora. To dodatkowe zużycie prądu ma z kolei wpływ na obniżenie zasięgu: około połowa energii zgromadzonej w akumulatorze jest przeznaczana zimą na ogrzewanie, a latem na klimatyzowanie kabiny.

Zobacz też: VW Passat ładowany z gniazdka elektrycznego - wersja GTE!

Ponadto akumulator potrzebuje stałej temperatury wynoszącej około 35 stopni Celsjusza, aby w optymalny sposób zasilać podłączone do niego elektryczne odbiorniki prądu. Tak więc także on korzysta z elektrycznej klimatyzacji lub ogrzewania.

Zasada działania pompy ciepła

Nowy system kontroli temperatury dystrybuuje ciepło i zimno za pośrednictwem cieczy chłodzącej. Jest to możliwe dzięki połączeniu pompy ciepła z pompami cieczy chłodzącej i zaworami. Taka zasada działania pompy ciepła jest wykorzystywana także w lodówkach - urządzenia te wytwarzają zimno, a powstające w tym procesie ciepło jest odprowadzane na zewnątrz. W nowym systemie kontroli temperatury dla samochodów elektrycznych pompa ma moc elektryczną 1 000 W, co odpowiada mocy grzewczej od 2 000 do 3 000 W. Konwencjonalne nagrzewnice w samochodach hybrydowych lub elektrycznych, osiągają zaledwie połowę tej sprawności.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Michał Wolny

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »