| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ elektryczny > Światła samochodowe a badanie techniczne - wymogi prawne

Światła samochodowe a badanie techniczne - wymogi prawne

Nie każdy rodzaj oświetlenia samochodowego jest dopuszczony w Polsce do użytku na publicznych drogach. Zobacz w jakich przypadkach można stracić dowód rejestracyjny.

O naszym bezpieczeństwie poruszania się samochodem (zwłaszcza po zmroku) decyduje kilka elementów. Obok sprawności technicznej pojazdu niezwykle ważne jest jego prawidłowe oświetlenie. Nie oznacza to jednak, że możemy w tym zakresie działać „na własną rękę” montując żarówki o dowolnej barwie czy mocy. Przepisy prawa jasno wskazują bowiem, jaki typ świateł jest dozwolony na polskich drogach. Przypominamy, co każdy kierowca powinien na ten temat wiedzieć.

Zaglądając do kodeksu ruchu drogowego, już na początku rozdziału poświęconemu oświetleniu znajdziemy zapis informujący o tym, że kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza. Warto jednak odpowiedzieć sobie na pytanie: jakie właściwie powinno być to oświetlenie?

Zobacz też: Układ zapłonowy i akumulatory - producenci zamienników

Rodzaje i barwa żarówek

- Przede wszystkim przednie światła naszego auta powinny mieć barwę białą (lub białą selektywną). W przypadku lamp ksenonowych mogą występować także kolory od jasnoniebieskiego do prawie fioletowego, pod warunkiem, że ich jasność mieści się w granicach dopuszczalności – wyjaśnia Grzegorz Król, kierownik serwisu w Centrum Motoryzacyjnym Martom.

Zasadniczo, na rynku motoryzacyjnym występują w tej chwili trzy rodzaje świateł. Najstarsze z nich, typu H4, to coraz rzadziej spotykane modele żarnikowe. Kolejne to wykorzystujące gaz zawarty w szklanej bańce żarówki halogenowe oraz, wymienione wcześniej, palniki ksenonowe, których świecącym elementem jest ksenonowy gaz.

Oprócz tego, niedawne zmiany w przepisach sprawiły, że dodatkowo pojawiły się także oddzielne światła do jazdy dziennej. Coraz częściej spotkać się możemy tu z oświetleniem typu LED, które charakteryzuje się nie tylko zwiększoną trwałością, ale i dużo mniejszym zużyciem energii.

- Z tego też powodu żarówek tych niektórzy kierowcy używają również np. do podświetlenia tablicy rejestracyjnej – dodaje przedstawiciel Martomu.

Identyczna barwa żarówek

Kolejną rzeczą, o jaką powinniśmy zadbać, jest to, by światła w naszym pojeździe miały nie tylko prawidłową, ale przede wszystkim jednakową barwę. Problem ten w zasadzie nie występuje w przypadku żarówek tradycyjnych i halogenowych – tu, w razie przepalenia się, wymieniamy tylko jedną sztukę.

Zobacz też: Jak wymienić żarówki i prawidłowo ustawić reflektory?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

CBA

Centralne Biuro Antykorupcyjne

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »