REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak właściwie eksploatować akumulator?

Daniel Kowieski
akumulator samochodowy.
akumulator samochodowy.

REKLAMA

REKLAMA

Dobór akumulatora i jego prawidłowa obsługa to często nie lada wyzwanie dla właściciela auta. Czy uruchamianie samochodu „na kable” albo „na popych” to zawsze wina samego akumulatora a może jego złej eksploatacji?

Akumulator samochodowy został wynaleziony przez francuza Gastona Plante`a w 1859 roku. Od tamtego czasu konstrukcja ani sposób działania raczej się nie zmieniły. Podobnie jest z jego obsługą. Najpopularniejsze, stosowane do tej pory, modele kwasowo – ołowiowe, współpracując z alternatorem zapewniają prawidłowe działanie instalacji elektrycznej w naszym pojeździe. Dlatego zakup odpowiedniej „baterii” i późniejsze dbanie o nią jest tak ważne.

REKLAMA

Zobacz też: A Ty kiedy ostatnio sprawdzałeś akumulator?

Częstym błędem kierowców jest chęć „przedobrzenia” i wybieranie akumulatorów o większej niż zalecana  pojemności mierzonej w Ah (amperogodziny). Taki zabieg może skutkować niedoładowaniem akumulatora i w efekcie znacznym zmniejszeniem sprawności
 i żywotności” ”-
mówi Robert Puchała z Grupy Motoricus S.A. Przed zakupem akumulatora trzeba się zastanowić jakie parametry są nam potrzebne. Jeśli nie potrafimy ich określić, najlepiej poprosić o radę sprzedawcy. Właściwie każdy producent ma w swojej ofercie kilka linii produktów. Mogą to być wersje budżetowe, sprzedawane najczęściej w hipermarketach i przeznaczone do samochodów starszych, z mniejszą ilością elektroniki (stosuje się wtedy inne technologie, ew. trochę gorsze materiały powodujące szybsze zużycie baterii) lub produkty premium, dedykowane dla pojazdów najnowszych z dużą ilością elektronicznych gadżetów.

Zobacz też: Jak sprawdzić przewód wysokiego napięcia?

W trakcie zakupu często nie zwracamy uwagi na rozmiary i konstrukcję akumulatora, co jest podstawowym błędem. Może się zdarzyć, że klemy będą ustawione odwrotnie niż w poprzednim egzemplarzu i kable zwyczajnie nie sięgną. Trzeba też znać wymiary akumulatora, aby później nie było kłopotów z zamontowaniem go w korytku. Błędem jest kupowanie akumulatora o zbyt małej albo za dużej mocy. W pierwszym przypadku duża ilość elektroniki w krótkim czasie go rozładuje i potrzebne będzie częste ładowanie, To z kolei wiąże się ze skróceniem żywotności. W drugim przypadku nie będzie dostatecznie ładowany i efekt może być podobny. Jeśli samochód służy nam do pracy, bądź używamy go w warunkach specjalnych (np. TAXI) powiedzmy o tym sprzedawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak „pożyczać” prąd?

Zima to bardzo ciężki okres dla akumulatora, dlatego pamiętać trzeba, że sposób jego użytkowania powinien być nieco inny niż latem. Gdy po kilku próbach porannego odpalenia naszego pojazdu postanawiamy go zostawić, to miejmy na uwadze, że mocno on na tym ucierpi. W rozładowanym akumulatorze spada gęstość elektrolitu i zamarza woda, co może doprowadzić do jego wybuchu.Trzeba uważać też na jego ładowanie. Robiąc to metodą „na kable” pusta bateria zostaje bardzo obciążona i skróci to jej okres prawidłowego działania. Najlepiej robić to prostownikiem, po wcześniejszym przeniesieniu akumulatora na kilka godzin do ciepłego pomieszczenia.

Zobacz też: Jak sprawdzić czy układ zapłonowy dostarcza odpowiednio wysokie napięcie?

Podczas reklamacji baterii, klienci często stwierdzają nieprawidłowe działanie i żądają wymiany na nowy. Niestety za każdym razem sytuacja może się powtarzać, bo akumulator był źle eksploatowany. Przyczyna może być też o wiele bardziej prozaiczna - kupiliśmy najprostszy, budżetowy model i jego okres działania jest o wiele krótszy niż modeli droższych, które prawdopodobnie właściciel miał wcześniej w pojeździe.

Jeśli zależy nam na długim działaniu i wykorzystaniu jego mocy warto stosować kilka prostych zasad:

- Przy okresowych badaniach technicznych sprawdźmy poziom i gęstość elektrolitu.

- Zadbajmy o prawidłowe i solidne zamocowanie akumulatora.

- Przykręćmy porządnie kable do klem zabezpieczonych bezkwasową wazeliną.

- Nie doprowadzajmy do całkowitego rozładowania akumulatora.

- Nie zostawiajmy włączonych świateł ani radia, gdy silnik jest wyłączony.

- Gdy przez dłuższy czas samochód stoi nieużywany, wyjmijmy akumulator lub co 3 tyg. doładujmy go.

Zobacz też: Jak sprawdzić, czy akumulator jest doładowywany?

Gdy już przyszło nam wymienić akumulator na nowy ,a ciągle posiadamy stary to pamiętajmy, że nie wolno wyrzucać go do zwykłego śmietnika, ani tym bardziej zostawiać gdzieś w lesie. Ołów, rtęć, kadm czy  kwas siarkowy znajdujące się w akumulatorze są składnikami silnie trującymi i nie powinny przedostawać się do środowiska. Zużyty akumulator możemy bezpłatnie zostawić w specjalnych punktach. Również sprzedawca przy kupnie nowego ma obowiązek przyjąć stary.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA