REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak właściwie eksploatować akumulator?

Daniel Kowieski
akumulator samochodowy.
akumulator samochodowy.

REKLAMA

REKLAMA

Dobór akumulatora i jego prawidłowa obsługa to często nie lada wyzwanie dla właściciela auta. Czy uruchamianie samochodu „na kable” albo „na popych” to zawsze wina samego akumulatora a może jego złej eksploatacji?

Akumulator samochodowy został wynaleziony przez francuza Gastona Plante`a w 1859 roku. Od tamtego czasu konstrukcja ani sposób działania raczej się nie zmieniły. Podobnie jest z jego obsługą. Najpopularniejsze, stosowane do tej pory, modele kwasowo – ołowiowe, współpracując z alternatorem zapewniają prawidłowe działanie instalacji elektrycznej w naszym pojeździe. Dlatego zakup odpowiedniej „baterii” i późniejsze dbanie o nią jest tak ważne.

REKLAMA

Zobacz też: A Ty kiedy ostatnio sprawdzałeś akumulator?

Częstym błędem kierowców jest chęć „przedobrzenia” i wybieranie akumulatorów o większej niż zalecana  pojemności mierzonej w Ah (amperogodziny). Taki zabieg może skutkować niedoładowaniem akumulatora i w efekcie znacznym zmniejszeniem sprawności
 i żywotności” ”-
mówi Robert Puchała z Grupy Motoricus S.A. Przed zakupem akumulatora trzeba się zastanowić jakie parametry są nam potrzebne. Jeśli nie potrafimy ich określić, najlepiej poprosić o radę sprzedawcy. Właściwie każdy producent ma w swojej ofercie kilka linii produktów. Mogą to być wersje budżetowe, sprzedawane najczęściej w hipermarketach i przeznaczone do samochodów starszych, z mniejszą ilością elektroniki (stosuje się wtedy inne technologie, ew. trochę gorsze materiały powodujące szybsze zużycie baterii) lub produkty premium, dedykowane dla pojazdów najnowszych z dużą ilością elektronicznych gadżetów.

Zobacz też: Jak sprawdzić przewód wysokiego napięcia?

W trakcie zakupu często nie zwracamy uwagi na rozmiary i konstrukcję akumulatora, co jest podstawowym błędem. Może się zdarzyć, że klemy będą ustawione odwrotnie niż w poprzednim egzemplarzu i kable zwyczajnie nie sięgną. Trzeba też znać wymiary akumulatora, aby później nie było kłopotów z zamontowaniem go w korytku. Błędem jest kupowanie akumulatora o zbyt małej albo za dużej mocy. W pierwszym przypadku duża ilość elektroniki w krótkim czasie go rozładuje i potrzebne będzie częste ładowanie, To z kolei wiąże się ze skróceniem żywotności. W drugim przypadku nie będzie dostatecznie ładowany i efekt może być podobny. Jeśli samochód służy nam do pracy, bądź używamy go w warunkach specjalnych (np. TAXI) powiedzmy o tym sprzedawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak „pożyczać” prąd?

Zima to bardzo ciężki okres dla akumulatora, dlatego pamiętać trzeba, że sposób jego użytkowania powinien być nieco inny niż latem. Gdy po kilku próbach porannego odpalenia naszego pojazdu postanawiamy go zostawić, to miejmy na uwadze, że mocno on na tym ucierpi. W rozładowanym akumulatorze spada gęstość elektrolitu i zamarza woda, co może doprowadzić do jego wybuchu.Trzeba uważać też na jego ładowanie. Robiąc to metodą „na kable” pusta bateria zostaje bardzo obciążona i skróci to jej okres prawidłowego działania. Najlepiej robić to prostownikiem, po wcześniejszym przeniesieniu akumulatora na kilka godzin do ciepłego pomieszczenia.

Zobacz też: Jak sprawdzić czy układ zapłonowy dostarcza odpowiednio wysokie napięcie?

Podczas reklamacji baterii, klienci często stwierdzają nieprawidłowe działanie i żądają wymiany na nowy. Niestety za każdym razem sytuacja może się powtarzać, bo akumulator był źle eksploatowany. Przyczyna może być też o wiele bardziej prozaiczna - kupiliśmy najprostszy, budżetowy model i jego okres działania jest o wiele krótszy niż modeli droższych, które prawdopodobnie właściciel miał wcześniej w pojeździe.

Jeśli zależy nam na długim działaniu i wykorzystaniu jego mocy warto stosować kilka prostych zasad:

- Przy okresowych badaniach technicznych sprawdźmy poziom i gęstość elektrolitu.

- Zadbajmy o prawidłowe i solidne zamocowanie akumulatora.

- Przykręćmy porządnie kable do klem zabezpieczonych bezkwasową wazeliną.

- Nie doprowadzajmy do całkowitego rozładowania akumulatora.

- Nie zostawiajmy włączonych świateł ani radia, gdy silnik jest wyłączony.

- Gdy przez dłuższy czas samochód stoi nieużywany, wyjmijmy akumulator lub co 3 tyg. doładujmy go.

Zobacz też: Jak sprawdzić, czy akumulator jest doładowywany?

Gdy już przyszło nam wymienić akumulator na nowy ,a ciągle posiadamy stary to pamiętajmy, że nie wolno wyrzucać go do zwykłego śmietnika, ani tym bardziej zostawiać gdzieś w lesie. Ołów, rtęć, kadm czy  kwas siarkowy znajdujące się w akumulatorze są składnikami silnie trującymi i nie powinny przedostawać się do środowiska. Zużyty akumulator możemy bezpłatnie zostawić w specjalnych punktach. Również sprzedawca przy kupnie nowego ma obowiązek przyjąć stary.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA