| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ elektryczny > Jaki akumulator wybrać przed zimą? Przegląd rozwiązań

Jaki akumulator wybrać przed zimą? Przegląd rozwiązań

Sprawny akumulator w samochodzie jest niezbędny cały rok, jednak w zimie, kiedy pojemność ogniw zwykłego akumulatora zmniejsza się pod wpływem niskiej temperatury nawet o połowę, musimy pomyśleć o zmierzeniu jego parametrów oraz o ewentualnym zakupie nowej sztuki.

Zanim kupimy nowy akumulator, spytajmy w sklepie o możliwość zmierzenia czasu samorozładowywania oraz gęstości elektrolitu dotychczasowej baterii. Sprawdźmy też, czy w naszym samochodzie nie mamy problemu z wysokim poborem prądu na postoju. Taka sytuacja będzie miała miejsce, jeżeli instalacja samochodu posiada zwarcie (które może być spowodowane nawet przez zaśniedziałe styki masy). Jeżeli rzeczywiście taka usterka występuje i nie zlokalizujemy jej przed kupnem nowego akumulatora, doprowadzimy ponownie do szybkiego rozładowania, a przy większej ilości cykli – do trwałego uszkodzenia.

Zobacz też: Uciekający prąd w samochodzie: gdzie szukać?

Jaka pojemność, prąd rozruchowy i typ?

Jeżeli dotychczasowy akumulator został zamontowany przez producenta i spełniał swoje zadanie bez zarzutów przez kilka lat, powinniśmy odczytać z etykiety jego pojemność (wyrażaną w Ah – amperogodzinach), wartość prądu rozruchowego (w amperach – A) oraz jego typ. Jeśli akumulator jest nieoryginalny, a nie jesteśmy przekonani do jakości jego działania, w instrukcji obsługi samochodu możemy sprawdzić zalecaną pojemność. Natomiast wartość prądu rozruchowego zmierzymy miernikiem cęgowym (nigdy zwykłym amperomierzem). Dobrze, jeżeli wartość podana na akumulatorze znacznie (nawet dwukrotnie) przekracza faktyczną wartość prądu do rozruchu.

Zobacz też: Światła do jazdy dziennej: jak je zamontować? Jakie są wymagania prawne? Ekspert ITS radzi

Czy kupić drogi akumulator AGM?

Jeżeli samochód potrzebuje akumulatora o szczególnej trwałości, producent również zaznacza to w instrukcji samochodu. Takim oznaczeniem może być np. AGM, które będziemy stosować w samochodach z systemami Start-Stop oraz w autach z napędem hybrydowym. Skrót AGM (Absorbent Glass Mat) to informacja a zastosowanej technologii. Elektrolit takich akumulatorów jest zgromadzony (zaabsorbowany) przez separator zbudowany z włókien szklanych. Ogranicza to opad masy czynnej podczas niedoładowania akumulatora. Jak informują producenci, taka bateria jest nawet trzykrotnie bardziej odporna na działanie wielu zmiennych cykli ładowania. Mogą one współpracować z samochodami wyposażonymi w układ zwracania energii do akumulatora podczas hamowania. Zakup akumulatora AGM do samochodu będzie wiązał się z wydatkiem minimum 700 zł i jest uzasadniony w zasadzie tylko w przypadku posiadania samochodu z systemami Start-Stop. Nieco tańsze będą akumulatory z separatorem polimerowym. Charakteryzują się one dwukrotnie większą odpornością na zmienne cykle ładowania, jednak nie zaleca się ich stosowania z systemami doładowywania akumulatora podczas hamowania. Są przeznaczone do podstawowych rozwiązań z systemem Start-Stop.

Zobacz też: Prosty komputer diagnostyczny – czy to zadziała? Czy mogę sobie takiego kupić?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Sylwia Kozłowska

Dydaktyk medialny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »