| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ elektryczny > Jaki akumulator wybrać przed zimą? Przegląd rozwiązań

Jaki akumulator wybrać przed zimą? Przegląd rozwiązań

Sprawny akumulator w samochodzie jest niezbędny cały rok, jednak w zimie, kiedy pojemność ogniw zwykłego akumulatora zmniejsza się pod wpływem niskiej temperatury nawet o połowę, musimy pomyśleć o zmierzeniu jego parametrów oraz o ewentualnym zakupie nowej sztuki.

Akumulatory żelowe

Kolejnym rozwiązaniem, są tak zwane akumulatory żelowe, gdzie elektrolit jest zagęszczony krzemionką lub żywicami silikonowymi. Poprzez ich budowę są bardziej odporne na wstrząsy – nie występuje w nich opad masy czynnej. Taki akumulator jest również odporny na głębokie rozładowanie. Posiada jednak gorsze właściwości rozruchu w bardzo niskich temperaturach. Jego potencjał będzie wykorzystany w przypadku pojazdów używanych sezonowo. Akumulatory żelowe mają niską tendencję do samorozładowywania. Po pół roku przestoju jego napięcie spadnie tylko o około 20%. Dlatego akumulatory te są świetnym rozwiązaniem dla motocykli, czy quadów.

Zobacz też: Jak, krok po kroku przygotować auto do zimy

Akumulatory bezobsługowe?

Pozostałe akumulatory, te o najbardziej popularnym rozwiązaniu, w którym elektrolit jest w postaci płynnej, to większa część rynku. Standardowe akumulatory renomowanych firm dostępne są już od 150 zł a osiągają ceny w granicach 400-500zł. Rozpiętość będzie uzależniona od pojemności i prądu rozruchowego oraz od zastosowanej technologii. W zależności od konstrukcji kratki ogniw oraz korków zamykających akumulatory są szeregowane w ramach umownych klas: standardowej, średniej klasy (o podwyższonym standardzie) lub premium. Wybór akumulatora droższego zasadny będzie do samochodu, który jest wyposażony w dużą ilość systemów podtrzymujących napięcie podczas postoju oraz z silnikami większej pojemności (lub silnik diesla), czy rozbudowanego systemu anty-kradzieżowego. Jednak należy pamiętać, że takie akumulatory również nie są całkowicie odporne na głębokie rozładowanie. W ekstremalnych sytuacjach, gdy używamy mocnego zestawu audio na postoju lub przejeżdżamy jedynie krótkie trasy i w dodatku nie jeździmy autem zbyt często, również może dojść do jego przedwczesnego, trwałego uszkodzenia.

Akumulatory o podwyższonym standardzie są określane czasem, jako bezobsługowe, ponieważ zgodnie z normą nie wymagają stałej obsługi. Jednak poziom elektrolitu również z biegiem czasu zmniejsza się w ich celach i należy go uzupełniać (a korki znajdziemy pod listwą maskującą). Akumulatory całkowicie bezobsługowe to akumulatory żelowe, AGM lub klasy premium z labiryntowymi zabezpieczeniami przed nadmierną ucieczką elektrolitu.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Zbigniew Szczygielski

 Ekspert rynku leasingowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK