| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ elektryczny > Jaki akumulator wybrać przed zimą? Przegląd rozwiązań

Jaki akumulator wybrać przed zimą? Przegląd rozwiązań

Sprawny akumulator w samochodzie jest niezbędny cały rok, jednak w zimie, kiedy pojemność ogniw zwykłego akumulatora zmniejsza się pod wpływem niskiej temperatury nawet o połowę, musimy pomyśleć o zmierzeniu jego parametrów oraz o ewentualnym zakupie nowej sztuki.

Akumulatory żelowe

Kolejnym rozwiązaniem, są tak zwane akumulatory żelowe, gdzie elektrolit jest zagęszczony krzemionką lub żywicami silikonowymi. Poprzez ich budowę są bardziej odporne na wstrząsy – nie występuje w nich opad masy czynnej. Taki akumulator jest również odporny na głębokie rozładowanie. Posiada jednak gorsze właściwości rozruchu w bardzo niskich temperaturach. Jego potencjał będzie wykorzystany w przypadku pojazdów używanych sezonowo. Akumulatory żelowe mają niską tendencję do samorozładowywania. Po pół roku przestoju jego napięcie spadnie tylko o około 20%. Dlatego akumulatory te są świetnym rozwiązaniem dla motocykli, czy quadów.

Zobacz też: Jak, krok po kroku przygotować auto do zimy

Akumulatory bezobsługowe?

Pozostałe akumulatory, te o najbardziej popularnym rozwiązaniu, w którym elektrolit jest w postaci płynnej, to większa część rynku. Standardowe akumulatory renomowanych firm dostępne są już od 150 zł a osiągają ceny w granicach 400-500zł. Rozpiętość będzie uzależniona od pojemności i prądu rozruchowego oraz od zastosowanej technologii. W zależności od konstrukcji kratki ogniw oraz korków zamykających akumulatory są szeregowane w ramach umownych klas: standardowej, średniej klasy (o podwyższonym standardzie) lub premium. Wybór akumulatora droższego zasadny będzie do samochodu, który jest wyposażony w dużą ilość systemów podtrzymujących napięcie podczas postoju oraz z silnikami większej pojemności (lub silnik diesla), czy rozbudowanego systemu anty-kradzieżowego. Jednak należy pamiętać, że takie akumulatory również nie są całkowicie odporne na głębokie rozładowanie. W ekstremalnych sytuacjach, gdy używamy mocnego zestawu audio na postoju lub przejeżdżamy jedynie krótkie trasy i w dodatku nie jeździmy autem zbyt często, również może dojść do jego przedwczesnego, trwałego uszkodzenia.

Akumulatory o podwyższonym standardzie są określane czasem, jako bezobsługowe, ponieważ zgodnie z normą nie wymagają stałej obsługi. Jednak poziom elektrolitu również z biegiem czasu zmniejsza się w ich celach i należy go uzupełniać (a korki znajdziemy pod listwą maskującą). Akumulatory całkowicie bezobsługowe to akumulatory żelowe, AGM lub klasy premium z labiryntowymi zabezpieczeniami przed nadmierną ucieczką elektrolitu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Skórski

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »