REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Tanie zamienniki ksenonów: czy warto je kupować? Ekspert ITS radzi

 Instytut Transportu Samochodowego
Instytut Transportu Samochodowego prowadzi, koordynuje i popularyzuje badawczo-wdrożeniową działalność naukową w dziedzinie transportu samochodowego. ITS istnieje od 1952 roku i jest najstarszą tego typu jednostką badawczą w Polsce.
dr inż. Piotr Kaźmierczak
Tanie zamienniki ksenonów: czy warto je kupować? Ekspert ITS radzi fot. Newspress
Tanie zamienniki ksenonów: czy warto je kupować? Ekspert ITS radzi fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Czy warto kupować tanie reflektory ksenonowe, pozbawione homologacji i atestów, nie spełniające wymogów jakości? Okazuje się, że nie. Dlaczego? Zachęcamy do zapoznania się z opinią eksperta z Instytutu Transportu Samochodowego.

Od pewnego czasu obserwujemy wzmożony napływ części zamiennych, które nie posiadają odpowiednich atestów umożliwiających dopuszczenie ich do ruchu. Elementy te są produkowane na inne rynki niż europejski, na którym obowiązują wypracowywane od dziesięcioleci wymagania homologacyjne związane z zapewnieniem bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Części te mają niższą cenę, która niestety jest w wielu przypadkach współmierna do jakości wyrobu. Dlatego apelujemy do kierowców o zakup i montaż tylko homologowanych części, które są bezpieczne dla naszego pojazdu, jak również dla innych użytkowników dróg.

REKLAMA

Tani ksenon: oszczędność pozorna

REKLAMA

Przykładem takiego produktu są nieposiadające homologacji „ksenonowe” źródła światła, jakie mieliśmy okazję badać w naszym laboratorium. Posiadają one jażnik źródła wyładowczego zamontowany na trzonku popularnych żarówek halogenowych H4 lub H7. Takie źródła światła nie są dostosowane, zarówno pod względem geometrii jak i parametrów fotometrycznych, do pracy w reflektorach przeznaczonych do użytku z żarówkami halogenowymi.

Problem ten jest szczególnie istotny w reflektorach świateł mijania, które charakteryzują się tzw. granica światła i cienia, umożliwiającą skuteczne oświetlenie drogi przy ograniczeniu oślepiania innych użytkowników drogi.

Rys. 1 Rozkład natężenia oświetlenia na pionowym ekranie pomiarowym - reflektor VW Jetta z homologowaną żarówką H7.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Rys. 2 Rozkład natężenia oświetlenia na pionowym ekranie pomiarowym - reflektor VW Jetta z „zestawem ksenonowym H7” (silne oślepianie innych kierowców w wyniku wielokrotnego przekroczenia wartości dopuszczalnych powyżej granicy światła i cienia).

Brak samopoziomowania: kolejny problem

REKLAMA

Sprawę pogarsza fakt, iż takie źródło światła umieszczone jest w standardowym reflektorze, przeważnie, bez układu automatycznego poziomowania, co powoduje nieprawidłowe ustawienie świateł przy obciążeniu pojazdu i oślepianie kierowców jadących z przeciwka. Efekt oślepiania jest potęgowany również przez brak wymaganego układu czyszczącego klosz lampy (spryskiwacz lub wycieraczki).

Zanieczyszczenia na kloszu reflektora powodują rozpraszanie światła w obszarze powyżej granicy światła i cienia, i oślepianie innych użytkowników drogi, a dodajmy, iż wyładowcze ksenonowe źródło światła ma dwukrotnie większy strumień świetlny niż żarówka halogenowa. Utrzymywanie szyb reflektorów w należytej czystości ma jeszcze jedną przyczynę - jakiekolwiek zanieczyszczenia powodują także spadek strumienia świetlnego w obszarze poniżej granicy światła i cienia, co skutkuje słabszym oświetleniem drogi.

Zobacz też: Homologacja świateł: czemu służy? Ekspert ITS radzi

Należy pamiętać, iż każdy reflektor to precyzyjny układ optyczny, który jest dostosowany tylko do źródła światła danej kategorii, określonej w dokumentacji homologacyjnej (jej oznaczenie powinno być naniesione na szybę lub obudowę reflektora). Dlatego zamontowanie w nim źródła o innych parametrach daje nieprzewidywalne efekty oświetleniowe. Co więcej, praktycznie każda kategoria samochodowego źródła światła posiada trzonek innej konstrukcji tak, aby nie było możliwe przypadkowe czy celowe ich zamienienie.

Zobacz też: Światła do jazdy dziennej: jak je zamontować? Jakie są wymagania prawne? Ekspert ITS radzi

Jakiekolwiek modyfikacje oświetlenia samochodowego powodują niezgodność w wymaganiami technicznymi. W przypadku kontroli drogowej, policjant ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny, gdy stwierdzi, iż zamontowane oświetlenie nie spełnia wymogów prawnych. Może to rodzić także problemy podczas wypłaty ubezpieczenia po zaistniałej kolizji, a niekiedy może to być nawet uznane z jej bezpośrednią przyczynę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

"Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

REKLAMA

Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

REKLAMA

Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

REKLAMA