REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gniazda i rodzaje wtyczek do samochodów elektrycznych – czym się różnią?

Sebastian Tomaszewski
Gniazda i rodzaje wtyczek do samochodów elektrycznych – czym się różnią?/ fot. Fotolia
Gniazda i rodzaje wtyczek do samochodów elektrycznych – czym się różnią?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Samochody o napędzie elektrycznym z roku na rok stają się coraz popularniejsze. Wśród kilkudziesięciu dostępnych modeli, niemal każdy różni się rodzajem wtyczki do ładowania. Podpowiadamy, czym się różnią i jak je rozróżnić.

Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) w 2017 roku w całej Unii Europejskiej zarejestrowano 216 566 tys. samochodów z napędem elektrycznym. Oznacza to wzrost o 39 proc. w porównaniu z rokiem 2016. W Polsce w ubiegłym roku zarejestrowano 1 068 samochodów elektrycznych, z czego 439 w pełni elektrycznych i 585 hybryd typu plug-in. Obrót samochodami elektrycznymi w naszym kraju wydaje się mały w porównaniu z naszymi zachodnimi sąsiadami. W ubiegłym roku w Niemczech sprzedano 54 617 tys., a we Francji 36 835 tys. aut elektrycznych. Polska za to może się pochwalić największym wzrostem w porównaniu z 2016 rokiem – aż 306,5 proc.

REKLAMA

Rodzaje wtyczek i gniazd

REKLAMA

W związku z rosnącą popularnością aut z alternatywnym napędem, warto się nimi bardziej zainteresować. Standardem było ładowanie baterii prądem przemiennym AC z domowego gniazda 230 V, choć proces ładowania trwa nawet kilkanaście godzin – wszystko z powodu ograniczonej dostępności prądu w domu. Lepsze, szybsze i coraz popularniejsze jest używanie prądu stałego DC. W tej sytuacji energia jest przekazywana bezpośrednio do baterii, co skraca proces ładowania. Nie ulega wątpliwościom, że prąd stały w ładowarce jest zdecydowanie lepszym rozwiązaniem od wolnych ładowarek na prąd przemienny.

CHAdeMO – ładuje prądem stałym. Standard z Azji, spopularyzowany w naszym kraju przez Nissana Leafa.  Nazywany jest też Type 4. Ten rodzaj wtyczki znajdziemy w m.in. Mitsubishi Outlander P-HEV, Kii Soul EV, Nissanie e-NV200.

  • Moc: 62,5 kW
  • Wartość napięcia: 500 V
  • Wartość natężenia: 125 A

Type 3/EV Plug Alliance– ładuje prąd stały - przed 2010 roku rozważano, by ten typ wtyczki uznać za standard na terenie Unii Europejskiej. Ostatecznie zastąpioną ją lepiej zabezpieczoną wtyczką Type 2 „Mennekes”. Ładowano nim wyłącznie w mikropojazdach.

Type 2 Mennekes – ładuje prąd stały i przemienny - skąd nazwa? Pochodzi od nazwy niemieckiej firmy opracowującej tę wtyczkę. Model ten w 2013 zastąpił Type 1 w roli oficjalnego standardu wtyczek na terenie Unii Europejskiej. Type 2 wykorzystuje Tesla na rynku europejskim do ładowanie swoich modeli. Oferowany jest w większości nowych samochodów elektrycznych oraz wszystkich modelach Tesli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Moc: do 145 kW
  • Wartość napięcia: 500 V
  • Wartość natężenia: 140 A (DC) i 80 A (AC)

Type 2/CSS Combo 2 – ładuje prąd stały. Rozszerzenie standardu Type 2 o duże piny do ładowania prądu stałego - jest to łączony system ładowania. Wtyczka używanie jest, np. w Hyundaiu Ioniq Electric, VW Golfie GTE, Oplu Amperze.

  • Moc: do 350 kW
  • Wartość napięcia: 200-1000 V
  • Wartość natężenia: do 500 A

Type 1/CSS Combo - wtyczka występująca głownie na rynku amerykańskim i japońskim, dostarczająca prąd przemienny jedno lub dwufazowy. Jest rozszerzeniem wtyczki Type 1. Spotykana jest w Chevrolecie Volcie oraz Nissanie Leafie w wersji na rynek amerykański

  • Moc: do 125 kW
  • Wartość napięcia: 200-600 V
  • Wartość natężenia: 200 A

TeslaChargingConnector- złącze przeznaczone tylko na rynek amerykański. Własny typ złącz tesli ogranicza wybór punktów ładowania – bez przejściówki do popularniejszych rodzajów wtyczek, na 90 proc. stacjach ładowanie Tesli nie będzie możliwe. Kompatybilne z we wszystkimi modelami Tesli (USA). Tesle sprzedawane na rynku europejskim ma inne gniazdo (Type 2 Maennekes).

  • Moc: do 48 kW
  • Wartość napięcia: 110V (prąd zmienny)/250V (prąd przemienny)/480V (prąd stały)
  • Wartość natężenia: do 100 A

Źródło: elektrowoz.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA