| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ elektryczny > Jak dobrać ciepłotę świec zapłonowych?

Jak dobrać ciepłotę świec zapłonowych?

W sytuacji, kiedy zachodzi konieczność wymiany świec w silniku samochodu, do którego nie ma instrukcji obsługi i nigdzie nie można znaleźć potrzebnych informacji, można spróbować dobrać świece eksperymentalnie.

Wcześniej jednak należy odczytać typ świec, jakie do tej pory pracowały w silniku. Rzadko się zdarza, aby silnik pracował przez kilka tysięcy kilometrów z niewłaściwymi świecami, choć nie można tego wykluczyć. O tym, czy były to świece odpowiednie do danego silnika, świadczy ich wygląd.

Zobacz również: Jak ustawić zapłon bez dostępu do instrukcji serwisowej samochodu?

Symbole świec są nanoszone trwale na ich część ceramiczną. Po stwierdzeniu, że wykręcone świece pracowały w silniku poprawnie i odczytaniu ich symboli można kupić komplet nowych. Często zdarza się, że typ używanych dotychczas świec już dawno został wycofany z produkcji. Wówczas można próbować znaleźć ich odpowiedniki. Niestety, producenci w trosce o swoje interesy nie informują nigdy, jakimi wyrobami innych firm można zastąpić ich produkty. Niektórzy sprzedawcy dysponują tablicami świec zastępczych. Jeżeli nie znajdzie się takiego, trzeba zdać się na intuicję.

Dobór świec zastępczych warto zacząć od pomiaru długości i rodzaju ich gwintu. Następnym krokiem jest przybliżone określenie ciepłoty świecy. Można przyjąć, że świece w silnikach średnio obciążonych, o obrotach maksymalnych nie przekraczających 6000, mają ciepłotę według skali firmy Bosch w zakresie pomiędzy 225 – 260. Im wyższa liczba, tym świeca jest zimniejsza, czyli ma większą zdolność do odprowadzania ciepła z elektrod.

Mając te dane, można przystąpić do eksperymentów. Aby obniżyć ich koszt, trzeba kupić tylko jedną świecę danego typu (najlepiej ze środka podanego przedziału ciepłoty) i wkręcić ją do silnika razem z pozostałymi świecami starymi. Po przejechaniu co najmniej 15 km na drodze poza miastem, należy wyłączyć zapłon i po wykręceniu obejrzeć elektrody testowanej świecy. Jeżeli są jasnobrązowe lub srebrzysto-brązowe, strzał był trafny i ciepłota świecy jest właściwa. Gdy elektrody są ciemne, świeca jest za zimna. Gdy elektrody są bardzo jasno szare, świeca jest za ciepła – zbyt słabo odprowadza ciepło z elektrod.

Zobacz również: Jak działa zasilanie silnika gazem?

Jeżeli po wyłączeniu zapłonu silnik ma tendencję do dalszej pracy, należy w tym jak najszybciej przeszkodzić, choćby włączając najniższy bieg, a następnie przy mocno wciśniętym pedale hamulca dość szybko, ale z wyczuciem, zwolnić pedał sprzęgła. Objaw pracy silnika przy wyłączonym zapłonie świadczy o tym, że elektrody testowanej świecy rozgrzały się zbyt mocno i powodują groźne dla silnika samozapłony. Świeca jest o wiele za gorąca. Następna świeca użyta do testów powinna być o co najmniej 2 rzędy wielkości zimniejsza.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Dorota Mejri

Dorota Mejri – Psycholog, coach, konsultant, trener biznesu. Szkolenia prowadzi od 17 lat. Absolwentka studiów podyplomowych z Zarządzania i Marketingu , Zarządzania Zasobami Ludzkimi oraz Krakowskiej Szkoły Trenerów i Psychoterapeutów Gestalt Ukończyła Podyplomowe Studium Coachingu i Mentoringu Organizacyjnego na UŁ. Posiada certyfikaty CoachWise Coaching Essentials oraz CoachWise Mentoring Essentials. Prowadzi warsztaty z zakresu kompetencji menedżerskich, efektywności osobistej oraz warsztaty doskonalące umiejętności komunikacyjne i interpersonalne. Uczestniczyła w realizacji wielu projektów doradczych, m.in. dla PKO BP S.A. (wprowadzenie i realizacja nowej strategii personalnej), Renault Kiljańczyk (analiza CRM). Jest współrealizatorką projektu standaryzacji obsługi klienta z kilkunastu zakładach energetycznych w Polsce, a także konsultantem i audytorem w zakresie wprowadzania i realizacji standardów obsługi klienta dla PGE Dystrybucja S.A. Przygotowała i zrealizowała projekt coachingu dla kadry menedżerskiej Veolii, którym objęto 26 dyrektorów i kierowników firmy. Osobiście przeprowadziła 10 procesów coachingowych w tym projekcie. Aktywnie uczestniczy w pracach grupy Experiential Educators Europe, prowadząc warsztaty poza granicami Polski.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK