| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ elektryczny > Jak dobrać ciepłotę świec zapłonowych?

Jak dobrać ciepłotę świec zapłonowych?

W sytuacji, kiedy zachodzi konieczność wymiany świec w silniku samochodu, do którego nie ma instrukcji obsługi i nigdzie nie można znaleźć potrzebnych informacji, można spróbować dobrać świece eksperymentalnie.

Wcześniej jednak należy odczytać typ świec, jakie do tej pory pracowały w silniku. Rzadko się zdarza, aby silnik pracował przez kilka tysięcy kilometrów z niewłaściwymi świecami, choć nie można tego wykluczyć. O tym, czy były to świece odpowiednie do danego silnika, świadczy ich wygląd.

Zobacz również: Jak ustawić zapłon bez dostępu do instrukcji serwisowej samochodu?

Symbole świec są nanoszone trwale na ich część ceramiczną. Po stwierdzeniu, że wykręcone świece pracowały w silniku poprawnie i odczytaniu ich symboli można kupić komplet nowych. Często zdarza się, że typ używanych dotychczas świec już dawno został wycofany z produkcji. Wówczas można próbować znaleźć ich odpowiedniki. Niestety, producenci w trosce o swoje interesy nie informują nigdy, jakimi wyrobami innych firm można zastąpić ich produkty. Niektórzy sprzedawcy dysponują tablicami świec zastępczych. Jeżeli nie znajdzie się takiego, trzeba zdać się na intuicję.

Dobór świec zastępczych warto zacząć od pomiaru długości i rodzaju ich gwintu. Następnym krokiem jest przybliżone określenie ciepłoty świecy. Można przyjąć, że świece w silnikach średnio obciążonych, o obrotach maksymalnych nie przekraczających 6000, mają ciepłotę według skali firmy Bosch w zakresie pomiędzy 225 – 260. Im wyższa liczba, tym świeca jest zimniejsza, czyli ma większą zdolność do odprowadzania ciepła z elektrod.

Mając te dane, można przystąpić do eksperymentów. Aby obniżyć ich koszt, trzeba kupić tylko jedną świecę danego typu (najlepiej ze środka podanego przedziału ciepłoty) i wkręcić ją do silnika razem z pozostałymi świecami starymi. Po przejechaniu co najmniej 15 km na drodze poza miastem, należy wyłączyć zapłon i po wykręceniu obejrzeć elektrody testowanej świecy. Jeżeli są jasnobrązowe lub srebrzysto-brązowe, strzał był trafny i ciepłota świecy jest właściwa. Gdy elektrody są ciemne, świeca jest za zimna. Gdy elektrody są bardzo jasno szare, świeca jest za ciepła – zbyt słabo odprowadza ciepło z elektrod.

Zobacz również: Jak działa zasilanie silnika gazem?

Jeżeli po wyłączeniu zapłonu silnik ma tendencję do dalszej pracy, należy w tym jak najszybciej przeszkodzić, choćby włączając najniższy bieg, a następnie przy mocno wciśniętym pedale hamulca dość szybko, ale z wyczuciem, zwolnić pedał sprzęgła. Objaw pracy silnika przy wyłączonym zapłonie świadczy o tym, że elektrody testowanej świecy rozgrzały się zbyt mocno i powodują groźne dla silnika samozapłony. Świeca jest o wiele za gorąca. Następna świeca użyta do testów powinna być o co najmniej 2 rzędy wielkości zimniejsza.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Adrian Goska

Radca prawny, prawnik zarządzający Kancelarii Radców Prawnych Goska&Gortat.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »