| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ elektryczny > Jak dbać o akumulator w samochodzie?

Jak dbać o akumulator w samochodzie?

Akumulator samochodowy, nawet tzw. bezobsługowy, aby długo służył, wymaga specjalnej troski. Warto poświęcić mu kilka minut przynajmniej raz na kwartał.

Pierwszą czynnością są oględziny. Klemy powinny być czyste, srebrzysto-szare lub szare. Nie powinien być na nich widoczny jakikolwiek nalot. Jeżeli klema jest pokryta szarawą lub szaro-zielonkawą substancją, przypominającą mokrą sól kuchenną lub drobny cukier, należy ją oczyścić. Czynności można przeprowadzać jedynie w gumowych rękawicach ochronnych. Odkręcamy delikatnie śrubę zaciskową klemy i następnie zdejmujemy ją z akumulatora.

Jeżeli jest to niewykonalne, można pomóc sobie płaskim wkrętakiem, delikatnie rozchylając klemę przy śrubie zaciskowej. Pomaga także luzowanie jej poprzez niewielkie obroty (po kilka stopni) na przemian w lewo i prawo, trzymając za dochodzący do niej najgrubszy przewód elektryczny (rozruchowy). Nie wolno podważać klemy – grozi to uszkodzeniem obudowy akumulatora, lub nawet ułamaniem ołowianego bieguna (kołka), na którym tkwi klema.

Z uwagi na zawartość silnie żrącego kwasu siarkowego, przy pracach z akumulatorem należy chronić skórę rąk, ubranie i elementy karoserii przed spryskaniem nim. Szczególnie należy dbać o twarz i oczy! Gdyby to nastąpiło, należy natychmiast spłukać zachlapane miejsce dużą ilością wody, z dodatkiem mydła, sody spożywczej lub nawet – zwykłego proszku do pieczenia, który zawiera sodę! Oczy chronić okularami!

Po zdjęciu klemy należy starannie usunąć papierowym ręcznikiem lub szmatką substancję, pokrywającą klemę i obudowę akumulatora w jej pobliżu. Szmatkę lub ręcznik po użyciu włożyć do torebki foliowej i wyrzucić do śmietnika. Wnętrze klemy i biegun akumulatora starannie oczyścić do połysku papierem ściernym o ziarnie 180-300. Obejrzeć, czy klema nie ma pęknięć i wżerów spowodowanych kontaktem z elektrolitem. Pękniętą lub pokrytą wżerami wymienić na nową!

Do czyszczenia wnętrza klemy i bieguna akumulatora nie stosować papieru gruboziarnistego, gdyż może on usunąć zbyt dużo metalu z klemy i bieguna, co spowoduje, że klema stanie się zbyt luźna.

Po oczyszczeniu pokryć wnętrze klemy i biegun akumulatora specjalnym preparatem. Najlepiej spisuje się stary i znany od dawna „Elektrosol”. Odczekać co najmniej 2-3 minuty, aby odparowała część rozpuszczalników, po czym założyć klemę na biegun i dość mocno dokręcić śrubę zaciskową. Podobnie można postąpić z drugą klemą. Następnie, po zakończeniu czyszczenia i ich skręceniu na biegunach akumulatora, można je pokryć warstewką „Elektrosolu” co zapobiegnie ich utlenianiu.

Zobacz również: Co zrobić, gdy zapali się kontrolka braku ładowania akumulatora?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Vaillant Sp. z o.o.

Producent kompletnych rozwiązań systemów grzewczych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »