REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Układ chłodzenia latem. Jak o niego dbać?

Układ chłodzenia latem. Jak o niego dbać? Fot. Fotolia
Układ chłodzenia latem. Jak o niego dbać? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Lato, to czas w którym układ chłodzenia samochodu pracuje ze zwiększoną wydajnością. Na co zwrócić uwagę, by pracował bez zakłóceń?

Dla silnika samochodowego czas wakacyjnych wypraw to okres szczególnie ciężkiej pracy. Nie dość, że musi uciągnąć auto zapakowane po brzegi, to jeszcze robi to w upalne dni, w pełnym słońcu, na asfalcie, który również promieniuje gorącem.

REKLAMA

Sytuacji nie poprawia pracująca pełną parą klimatyzacja, o włączonych światłach nie wspominając. Krótko mówiąc, jeśli nie zadbamy o układ chłodzący, nasza wyprawa może zakończyć się na poboczu w kłębach białego dymu buchającego spod maski.

Zobacz też: Płyny chłodnicze – które można ze sobą mieszać?

Sprawdzanie poziomu płynu chłodniczego - przy zimnym silniku

- Upewnienie się, czy w zbiorniczku na chłodziwo jest wystarczająco dużo płynu, to podstawa. Sprawdzamy to zawsze na zimnym silniku. Teoretycznie jeżeli jest go za mało, to wystarczy dolać brakującą ilość odpowiedniego płynu i sprawa załatwiona. Warto jednak sprawdzić dlaczego jest go za mało. Najprawdopodobniej gdzieś doszło do rozszczelnienia, przez które płyn ucieka – wyjaśnia Robert Krotoski, menadżer kategorii „Motoryzacja” w Allegro.pl - Sprawdźmy, czy przewody układu chłodzącego są suche i czyste. Jeśli uszczelka lub opaska zaciskowa jest wilgotna, trzeba ją wymienić. Pęcherzyki lub wybrzuszenia na przewodach oznaczają ich uszkodzenie. A jeśli nie znaleźliśmy żadnego podejrzanego miejsca, a płynu ubywa, warto rozważyć wizytę w warsztacie. Lepiej zapobiegać, niż leczyć – dodaje.

Zobacz też: HFO-1234yf - toksyczny czynnik chłodniczy w Twoim samochodzie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co ile wymieniać płyn chłodniczy?

- Płyny chłodnicze mają określone właściwości, które tracą z upływem czasu. Specjaliści radzą, żeby wymieniać płyn w chłodnicy co dwa lata. Jeżeli zmieszamy stary płyn z nowym, ryzykujemy zmianę jego parametrów. Latem może mieć obniżoną temperaturę wrzenia, zimą podwyższony punkt zamarzania. Płyn chłodniczy najwygodniej kupić na Allegro, już od kilkunastu złotych za litr – wyjaśnia Robert Krotoski – Jeśli płyn w zbiorniczku jest zanieczyszczony, tzn, jest mętny i pływają w nim jakieś drobiny, to najprawdopodobniej doszło do uszkodzenia uszczelki pod głowicą silnika i płyn chłodzący miesza się z olejem. W takim wypadku jak najszybciej odstawmy auto do mechanika.

Czy można do chłodnicy wlać wodę?

REKLAMA

W ekstremalnych warunkach, np. gdy w czasie podróży rozszczelni się układ chłodzący, a mechanik jest niedaleko, do układu dolejmy wody. Jeśli to możliwe – destylowanej, zwykła woda pozostawi kamienny osad. Poza tym woda ma niższą temperaturę wrzenia niż specjalny płyn, więc zwiększamy ryzyko zatarcia silnika. Doraźnie mogą też pomóc uszczelniacze do chłodnic sprzedawane na stacjach benzynowych, ale po ich użyciu konieczne będzie czyszczenie układu chłodzącego. Zdecydowanie najrozsądniejszym rozwiązaniem jest dalsza podróż na lawecie. Na dłuższą metę wyjdzie taniej.

- Przed wyjazdem spójrzmy również na chłodnicę. Jeśli jest zabrudzona np. drobinami piasku, błotem, resztkami owadów czy liśćmi, spróbujmy ją oczyścić. Na początek sprężonym powietrzem, a jeśli to nie wystarczy, wodą pod ciśnieniem z niewielką ilością detergentu. Należy przy tym uważać, gdyż blaszki chłodnicy są bardzo delikatne, więc myjka ciśnieniowa może je powyginać, więc lepiej użyć węża ogrodowego – radzi Robert Krotoski. 

Zobacz też: Klimatyzacja – dlaczego warto używać jej przez cały rok?

Jeśli nasz samochód ma już swoje lata, a silnik lubi się przegrzewać, warto skontrolować stan pompy w układzie chłodzenia. Jej wydajność wraz z upływem lat spada, być może konieczna będzie wymiana.

W czasie wakacyjnej podróży warto wozić ze sobą butelkę płynu chłodniczego oraz wody destylowanej (ta ostatnia przyda się tez do uzupełnienia poziomu elektrolitu w akumulatorze).

- W czasie podróży może dojść nie tylko do przegrzania silnika. Na wysokie temperatury narażeni są również pasażerowie, zwłaszcza w aucie bez klimatyzacji. Tu ratunkiem może być lodówka turystyczna z odpowiednią zawartością. Na krótszą podróż wystarczy torba termiczna, która utrzyma niską temperaturę napojów przez 2-3 godziny. Na dłuższą wyprawę warto zabrać lodówkę z wkładem chłodzącym. Koszt takiego urządzenia to około 80zł. Lodówka może być również zasilana prądem 12V z gniazdka zapalniczki. Najtańsze tego typu urządzenie kosztuje około 100 zł, najdroższa, mrożąca do -22°C, o pojemności 32l i klasie energetycznej A++ blisko 3 tys. zł – dodaje Robert Krotoski, menadżer kategorii „Motoryzacja” w Allegro.pl.

Źródło: Materiały prasowe Allegro

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA