REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ogrzewanie postojowe - możliwości i funkcje

Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI Highline ogrzewanie postojowe
Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI Highline ogrzewanie postojowe
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Czy kupując auto warto dopłacać do ogrzewania postojowego? Jakie korzyści niesie ten system?

Ogrzewanie postojowe: korzyści

REKLAMA

Układ ogrzewania postojowego umożliwia ogrzanie, ale także i przewietrzenie kabiny samochodu, by osiągnąć w niej optymalną temperaturę bez konieczności uruchamiania silnika. Dzięki temu możliwe jest przygotowanie kabiny do wejścia kierowcy i pasażerów z wyprzedzeniem i bez długotrwałego postoju samochodu z włączonym silnikiem, co jest bardzo szkodliwe dla środowiska i zabronione przez przepisy ruchu drogowego.

REKLAMA

Osiągnięcie właściwej temperatury kabiny przed ruszeniem w drogę ma znaczący wpływ nie tylko na komfort, ale i bezpieczeństwo jazdy. Zapobiega się w ten sposób problemowi zamarzniętych lub zaparowanych szyb, które w zimne dni radykalnie pogarszają widoczność kierowcy. Rozwiązanie to kojarzy się przede wszystkim ściśle z okresem zimowym, tymczasem w naszym klimacie niczym niezwykłym nie są przymrozki na przykład w październiku czy kwietniu, kiedy ogrzewanie takie również okazuje się nieocenione. Równocześnie ten sam układ wyposażony jest w funkcję zdalnej wentylacji, pozwalającej latem przewietrzyć kabinę zaparkowanego na słońcu samochodu, zapobiegając jej przegrzewaniu. Ostatecznie, korzyści z tej funkcji można odnosić przez wszystkie cztery pory roku.

Ogrzewanie postojowe: wpływ na bezpieczeństwo

Ogrzewanie postojowe eliminuje też konieczność noszenia w samochodzie grubej odzieży zimowej, która zwiększa luz napinaczy pasów bezpieczeństwa, ograniczając ich skuteczność wskutek niewłaściwego przylegania pasów do ciała. Pozostanie w lżejszych ubraniach mniej krępuje ruchy kierowcy, który może szybciej i swobodniej reagować na sytuację na drodze.

Zobacz też: Ogrzewanie postojowe - rodzaje systemów

Układ ogrzewania postojowego dba o to, by nie wykorzystać ostatnich zasobów samochodu – nie włączy się, jeśli poziom naładowania akumulatora lub paliwa w baku jest za niski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Omawiane układy dzielą się na dwa podstawowe typy: z ogrzewaniem powietrza lub z ogrzewaniem płynu chłodzącego. Pierwszy z nich jest wykorzystywany przede wszystkim w pojazdach z przeznaczeniem użytkowym: ciężarowych, maszyn roboczych czy też łodziach. Zaletą tego rozwiązania jest małe zużycie paliwa, zdolność do szybkiego rozgrzania kabiny oraz możliwość cichej pracy przez wiele godzin.

Ogrzewanie postojowe a żywotność silnika

W samochodach osobowych stosowany jest układ z ogrzewaniem cieczy płynu chłodzącego, który niesie jedną, ale bardzo ważną przewagę: zdolność do rozgrzania silnika. Oprócz regulacji temperatury kabiny, układ ten wykorzystywany jest także do odpowiedniego przygotowania jednostki napędowej w chłodne dni, co niesie za sobą szereg ważnych korzyści: praca zimnego silnika zwiększa jego zużycie i wiąże się z większą emisją szkodliwych składników spalin.

Jak działa układ ogrzewania postojowego?

REKLAMA

Przy ogrzewaniu postojowym w znaczący sposób zmniejsza się także zużycie paliwa, które w zimne dni rośnie ze względu na powolne osiąganie przez silnik odpowiedniej temperatury pracy – dzięki ogrzewaniu postojowemu czas ten się bardzo skraca. W układach tego rodzaju do zmiany temperatury stosuje się płyn chłodzący oddający ciepło wewnątrz obiegu obejmującego komorę silnika oraz układ przewietrzania i ogrzewania kabiny. W praktyce zespół ogrzewania postojowego to małe i zwarte urządzenie montowane pod maską samochodu. Jego najważniejszym elementem jest komora spalania, do której własna dmuchawa układu dostarcza powietrze potrzebne do spalenia paliwa, które z kolei trafia tu poprzez własną pompę. Paliwo pochodzi z baku samochodu – bardzo zbliżone konstrukcyjnie są układy niezależnego ogrzewania wykorzystujące benzynę lub olej napędowy. Jedna i druga mieszanka jest zapalana samoczynnie w rozgrzanej świecą żarową komorze od jej gorących ścianek, a powstałe w ten sposób spaliny są odprowadzane oddzielnym układem wydechowym systemu. Powstałe w procesie spalania ciepło ogrzewa za pośrednictwem wymiennika ciepła ciecz przepływającą przez obieg płynu chłodzącego. Urządzenie wyposażone jest także w tłumiki, by jego praca była cicha i dyskretna. Ogrzewanie można włączać przełącznikiem znajdującym się na desce rozdzielczej samochodu lub, zależnie od wersji, planować jego działanie z użyciem wyświetlacza Maxi-DOT lub poza samochodem, pilotem do zdalnego sterowania.

Układ ogrzewania postojowego jest odpowiednio dostosowany do wykorzystania typu paliwa, którym napędzany jest samochód: w przypadku silników TDI następuje wstępne ogrzanie oleju napędowego, tak by ograniczyć powstanie dymu przy rozpoczęciu pracy układu.

Ogrzewania postojowego nie można używać w przestrzeniach zamkniętych, na stacjach benzynowych oraz podłożach, które mogą się łatwo zapalić od gorących spalin urządzenia, jak na przykład suchej trawie.

W jakich Skodach można mieć ogrzewanie postojowe?

ŠKODA korzysta obecnie z nowoczesnego modelu ogrzewania postojowego z ogrzewaniem płynu chłodzącego Thermo Top V. Dostępny jest jako opcja wyposażenia modeli Octavia, Yeti i Superb. Można go wzbogacić o bardzo przydatną funkcję zdalnej obsługi, dzięki której na przybycie kierowcy i pasażerów można przygotować odpowiednią temperaturę kabiny i komory silnika bez konieczności zbliżania się do samochodu. Ceny tej opcji zostały skalkulowane na atrakcyjnym poziomie 4 000 zł dla modeli Octavia i Superb oraz 3 500 lub 4 200 zł dla modelu Yeti.

Oceniając przydatność tego nadal stosunkowo rzadko spotykanego w Polsce elementu wyposażenia opcjonalnego, warto pamiętać o wszystkich czynnikach, na które ma ono wpływ, i zaletach, jakie niesie ze sobą jego stosowanie.

Źródło: materiały prasowe Skoda

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA