| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ chłodzenia i klimatyzacja > Ogrzewanie postojowe - możliwości i funkcje

Ogrzewanie postojowe - możliwości i funkcje

Czy kupując auto warto dopłacać do ogrzewania postojowego? Jakie korzyści niesie ten system?

Jak działa układ ogrzewania postojowego?

Przy ogrzewaniu postojowym w znaczący sposób zmniejsza się także zużycie paliwa, które w zimne dni rośnie ze względu na powolne osiąganie przez silnik odpowiedniej temperatury pracy – dzięki ogrzewaniu postojowemu czas ten się bardzo skraca. W układach tego rodzaju do zmiany temperatury stosuje się płyn chłodzący oddający ciepło wewnątrz obiegu obejmującego komorę silnika oraz układ przewietrzania i ogrzewania kabiny. W praktyce zespół ogrzewania postojowego to małe i zwarte urządzenie montowane pod maską samochodu. Jego najważniejszym elementem jest komora spalania, do której własna dmuchawa układu dostarcza powietrze potrzebne do spalenia paliwa, które z kolei trafia tu poprzez własną pompę. Paliwo pochodzi z baku samochodu – bardzo zbliżone konstrukcyjnie są układy niezależnego ogrzewania wykorzystujące benzynę lub olej napędowy. Jedna i druga mieszanka jest zapalana samoczynnie w rozgrzanej świecą żarową komorze od jej gorących ścianek, a powstałe w ten sposób spaliny są odprowadzane oddzielnym układem wydechowym systemu. Powstałe w procesie spalania ciepło ogrzewa za pośrednictwem wymiennika ciepła ciecz przepływającą przez obieg płynu chłodzącego. Urządzenie wyposażone jest także w tłumiki, by jego praca była cicha i dyskretna. Ogrzewanie można włączać przełącznikiem znajdującym się na desce rozdzielczej samochodu lub, zależnie od wersji, planować jego działanie z użyciem wyświetlacza Maxi-DOT lub poza samochodem, pilotem do zdalnego sterowania.

Układ ogrzewania postojowego jest odpowiednio dostosowany do wykorzystania typu paliwa, którym napędzany jest samochód: w przypadku silników TDI następuje wstępne ogrzanie oleju napędowego, tak by ograniczyć powstanie dymu przy rozpoczęciu pracy układu.

Ogrzewania postojowego nie można używać w przestrzeniach zamkniętych, na stacjach benzynowych oraz podłożach, które mogą się łatwo zapalić od gorących spalin urządzenia, jak na przykład suchej trawie.

W jakich Skodach można mieć ogrzewanie postojowe?

ŠKODA korzysta obecnie z nowoczesnego modelu ogrzewania postojowego z ogrzewaniem płynu chłodzącego Thermo Top V. Dostępny jest jako opcja wyposażenia modeli Octavia, Yeti i Superb. Można go wzbogacić o bardzo przydatną funkcję zdalnej obsługi, dzięki której na przybycie kierowcy i pasażerów można przygotować odpowiednią temperaturę kabiny i komory silnika bez konieczności zbliżania się do samochodu. Ceny tej opcji zostały skalkulowane na atrakcyjnym poziomie 4 000 zł dla modeli Octavia i Superb oraz 3 500 lub 4 200 zł dla modelu Yeti.

Oceniając przydatność tego nadal stosunkowo rzadko spotykanego w Polsce elementu wyposażenia opcjonalnego, warto pamiętać o wszystkich czynnikach, na które ma ono wpływ, i zaletach, jakie niesie ze sobą jego stosowanie.

Źródło: materiały prasowe Skoda

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Dariusz Mojecki Kancelaria Radcy Prawnego

Kompleksowa pomoc prawna dla przedsiębiorców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »