| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ chłodzenia i klimatyzacja > Intercooler – co to jest? Jaką pełni funkcję?

Intercooler – co to jest? Jaką pełni funkcję?

Intercooler według technicznej nomenklatury to międzystopniowa chłodnica powietrza. Mało osób zdaje sobie sprawę z jego roli i funkcji. Korzyści z jego posiadania są jednak duże.

Silniki turbodoładowane mają ogromne możliwości. Dzięki sprężaniu powietrza mogą dostarczyć większą jego porcję w danej jednostce czasu do komory spalania, dzięki czemu można uzyskać większą moc silnika. Szybko zauważono jednak, że sprężone przez turbinę powietrze nie jest w pełni wykorzystywane. Dlaczego?

Zobacz galerię: Najmniej awaryjne 10-letnie auta

Wysoka temperatura powietrza obniża moc silnika

W momencie sprężenia powietrza następuje wyraźny wzrost jego temperatury. Co więcej, jest ono dodatkowo podgrzewane przez samą turbosprężarkę, ze względu na krążące w jej tzw. części gorącej, rozgrzane do kilkuset stopni gazy spalinowe. Wysoka temperatura powietrza sprawia, że jest ono mniej gęste, co w rezultacie psuje efekt pracy sprężarki.

Kodeks drogowy po zmianach od 1 lipca 2014 r. (książka)

Schłodzone powietrze jest gęstsze

Aby uniknąć tego zjawiska, zanim powietrze trafi do kolektora ssącego (dolotowego), a potem do komory spalania, konstruktorzy silników turbodoładowanych stosują intercoolery. Przepływające przez nie sprężone powietrze jest schładzane i kierowane do kolektora dolotowego. Dzięki obniżonej temperaturze powietrze jest gęstsze, co przekłada się na większą energię wytworzoną w danej jednostce czasu przez silnik spalinowy.

Zobacz też: Czym różni się kompresor od turbosprężarki?

Umiejscowienie intercoolera

Intercooler najczęściej położony jest tuż obok chłodnicy powietrza (np. w Citroenie Berlingo 1.6 HDi 112 KM), czasem nawet przed nią. W silnikach Diesla z turbodoładowaniem intercooler najczęściej położony jest przed przednim kołem, zaraz za bocznym wlotem powietrza w zderzaku (np. Toyota Corolla 2.0 D-4D 126 KM). Niektórzy producenci aut umieszczają intercooler na silniku, w pozycji poziomej jak np., Subaru w modelu Impreza WRX czy STI. W takim przypadku specjalnie ukształtowany wlot powietrza na masce, kieruje strugę powietrza wprost na międzystopniową chłodnicę powietrza.

Zobacz też: Co oznacza, że mieszanka jest uwarstwiona? Jak ją uzyskać?

Chłodzenie intercoolera

Aby zwiększyć wydajność intercoolera i znacząco obniżyć temperaturę przepływającego przez niego powietrza, producenci często stosują dodatkowe układy chłodzące. Najczęściej jest to natrysk wody na intercooler. Amatorzy wyścigów płaskich stosują także wodne chłodzenie intercoolera (obieg wody z wykorzystaniem osobnej pompy wody). W autach cywilnych najczęściej stosuje się jednak intercoolery chłodzone po prostu powietrzem. Nie zawsze jednak inżynierowie poprzestają na jednej chłodnicy. W silnikach o dwóch głowicach są najczęściej dwa intercoolery, ale sytuacja taka ma miejsce nawet w rzędowych silnikach np. 1.8T 20V Volkswagena.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Schindler Polska

Schindler Polska to spółka-córka międzynarodowego koncernu Schindler z siedzibą w Szwajcarii

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »