| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ chłodzenia i klimatyzacja > Intercooler – co to jest? Jaką pełni funkcję?

Intercooler – co to jest? Jaką pełni funkcję?

Intercooler według technicznej nomenklatury to międzystopniowa chłodnica powietrza. Mało osób zdaje sobie sprawę z jego roli i funkcji. Korzyści z jego posiadania są jednak duże.

Silniki turbodoładowane mają ogromne możliwości. Dzięki sprężaniu powietrza mogą dostarczyć większą jego porcję w danej jednostce czasu do komory spalania, dzięki czemu można uzyskać większą moc silnika. Szybko zauważono jednak, że sprężone przez turbinę powietrze nie jest w pełni wykorzystywane. Dlaczego?

Zobacz galerię: Najmniej awaryjne 10-letnie auta

Wysoka temperatura powietrza obniża moc silnika

W momencie sprężenia powietrza następuje wyraźny wzrost jego temperatury. Co więcej, jest ono dodatkowo podgrzewane przez samą turbosprężarkę, ze względu na krążące w jej tzw. części gorącej, rozgrzane do kilkuset stopni gazy spalinowe. Wysoka temperatura powietrza sprawia, że jest ono mniej gęste, co w rezultacie psuje efekt pracy sprężarki.

Kodeks drogowy po zmianach od 1 lipca 2014 r. (książka)

Schłodzone powietrze jest gęstsze

Aby uniknąć tego zjawiska, zanim powietrze trafi do kolektora ssącego (dolotowego), a potem do komory spalania, konstruktorzy silników turbodoładowanych stosują intercoolery. Przepływające przez nie sprężone powietrze jest schładzane i kierowane do kolektora dolotowego. Dzięki obniżonej temperaturze powietrze jest gęstsze, co przekłada się na większą energię wytworzoną w danej jednostce czasu przez silnik spalinowy.

Zobacz też: Czym różni się kompresor od turbosprężarki?

Umiejscowienie intercoolera

Intercooler najczęściej położony jest tuż obok chłodnicy powietrza (np. w Citroenie Berlingo 1.6 HDi 112 KM), czasem nawet przed nią. W silnikach Diesla z turbodoładowaniem intercooler najczęściej położony jest przed przednim kołem, zaraz za bocznym wlotem powietrza w zderzaku (np. Toyota Corolla 2.0 D-4D 126 KM). Niektórzy producenci aut umieszczają intercooler na silniku, w pozycji poziomej jak np., Subaru w modelu Impreza WRX czy STI. W takim przypadku specjalnie ukształtowany wlot powietrza na masce, kieruje strugę powietrza wprost na międzystopniową chłodnicę powietrza.

Zobacz też: Co oznacza, że mieszanka jest uwarstwiona? Jak ją uzyskać?

Chłodzenie intercoolera

Aby zwiększyć wydajność intercoolera i znacząco obniżyć temperaturę przepływającego przez niego powietrza, producenci często stosują dodatkowe układy chłodzące. Najczęściej jest to natrysk wody na intercooler. Amatorzy wyścigów płaskich stosują także wodne chłodzenie intercoolera (obieg wody z wykorzystaniem osobnej pompy wody). W autach cywilnych najczęściej stosuje się jednak intercoolery chłodzone po prostu powietrzem. Nie zawsze jednak inżynierowie poprzestają na jednej chłodnicy. W silnikach o dwóch głowicach są najczęściej dwa intercoolery, ale sytuacja taka ma miejsce nawet w rzędowych silnikach np. 1.8T 20V Volkswagena.

reklama

Aktualizacja: 12.02.2015

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Silnik 1.8 T 225KM z koncernu VW wyposażono w dwa intercoolery.
Silnik 1.8 T 225KM z koncernu VW wyposażono w dwa intercoolery.

Intercooler ma za zadanie schłodzić powietrze sprężone wcześniej przez turbosprężarkę.
Intercooler ma za zadanie schłodzić powietrze sprężone wcześniej przez turbosprężarkę.

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

HRM partners

ekspert z zakresu HR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »