| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ chłodzenia i klimatyzacja > Czynnik chłodniczy- czy rzeczywiście go ubywa?

Czynnik chłodniczy- czy rzeczywiście go ubywa?

Za spadek wydajności klimatyzacji samochodowej najczęściej obwinia się ubytek czynnika chłodniczego. Zaleca się jego uzupełnianie najrzadziej co 2 lata. Czy rzeczywiście trzeba tak często uzupełniać czynnik chłodniczy?

Czynnik chłodniczy R134a - chłodzi i smaruje

W obecnych systemach klimatyzacji producenci stosują czynnik chłodniczy o oznaczenie R134a. Oprócz tego, że stanowi on swoisty wymiennik ciepła, stanowi on istotny element w prawidłowym smarowaniu sprężarki klimatyzacji. Specjalny olej wykorzystywany w tym celu jest transportowany właśnie przez czynnik chłodniczy.

Zobacz też: HFO-1234yf - toksyczny czynnik chłodniczy w Twoim samochodzie

Ubytek czynnika chłodniczego - teoria

Firmy zajmujące się naprawą i konserwacją samochodowych układów klimatyzacji zalecają uzupełnienie czynnika chłodniczego nie rzadziej niż raz na 2 lata. Twierdzą, że nawet w szczelnych układach ubytek czynnika kształtuje się na poziomie od 10 do 20% rocznie i dlatego trzeba go sukcesywnie uzupełniać.

Ubytek czynnika chłodniczego - praktyka

Warto jednak pamiętać, że nie zawsze ten ubytek jest tak duży. Wiele osób nie uzupełnia w ogóle czynnika chłodniczego w swoim samochodzie i to przez okres nawet 10 lat. Wszystko tak naprawdę zależy od dwóch rzeczy : jakości układu klimatyzacji i uczciwości osoby, która ją serwisuje.

Ubytek czynnika chłodniczego - nierzetelny warsztat

Według specjalistów zajmujących klimatyzacją ubytki czynnika chłodniczego następują w miejscu gumowych uszczelnieniem układu. Prawda jest taka, że żadnej gumy w takich układach nie ma, bowiem w tego typu systemach korzysta się co najwyżej z tworzyw sztucznych, takich jak np. kauczuk izoprenowy (a to zupełnie co innego niż wspomniana guma). W rezultacie klient bardzo często jest celowo wprowadzany w błąd i informowany o nieprawdziwym zużyciu czynnika w swoim aucie. Co więcej, nie otrzymuje bardzo często żadnego pisemnego potwierdzenia o tym ile czynnika maszyna uzupełniła w układzie klimatyzacji i często jest zbywany nieracjonalnymi argumentami o tym, że automat nie był w stanie zmierzyć masy czynnika jaką dostarczył do obiegu…To oczywiście nieprawda i mamy prawo żądać stosowanego potwierdzenia na temat zakresu wykonanej usługi.

Dlaczego zasób czynnika chłodniczego może się zmniejszyć?

Z drugiej strony trzeba także pamiętać, że obecne auta mają po pierwsze znacznie mniejsze zasobniki czynnika chłodniczego (mniej niż 1kg) a po drugie, są gorzej wykonane. Dlatego zdarza się, że czynnika po prostu ubywa na tyle, że zagrożona zostaje sprawność sprężarki. Miejsca, w którym układ klimatyzacji jest nieszczelny można określić dzięki fluorescencyjnej substancji dodawanej do czynnika chłodniczego (koszt ok. 20 zł) oraz lampie UV. Ubytek czynnika chłodniczego należy uzupełnić zapobiegając tym samym zatarciu sprężarki.

Zobacz też: Klimatyzacja – dlaczego warto używać jej przez cały rok?

Podsumowanie

Aby zachować sprawność klimatyzacji należy zadbać o dwie sprawy – poszukać rzetelnego serwisu do jej obsługi i nie być nadmiernie przewrażliwionym na jej punkcie. I może jeszcze jedno, niech klimatyzacja będzie włączona w pojeździe przez cały rok. Zapewni to prawidłowe smarowanie jej sprężarce.

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Jarosław Ziółkowski

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »