| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ chłodzenia i klimatyzacja > Jak działa termostat w układzie chłodzenia?

Jak działa termostat w układzie chłodzenia?

Termostat to jedna z części układu chłodzenia, która odpowiada za prawidłową temperaturę silnika. Podpowiadamy, jak działa i dlaczego tak ważne jest, aby utrzymać go w dobrej kondycji.

Termostat reguluje przepływem płynu. W samochodzie mamy w zasadzie dwa układy chłodzenia – mały i duży.

Zobacz też: Jaki płyn chłodniczy wybrać do wymiany?

Mały układ

Mały układ to taki, który powstaje, gdy termostat odetnie drogę dla płynu chłodzącego i będzie on krążył po mniejszej powierzchni. Efektem tego będzie szybsze nagrzewanie się zarówno układu, jak i silnika. Jest to potrzebne, aby motor szybciej nagrzał się do optymalnej temperatury pracy zaraz po rozruchu, gdy był już chłodny (czyli np. o poranku, gdy wyruszamy do pracy). W przeciwnym razie nagrzewałby się bardzo długo, pracowałby mniej wydajnie, a olej nie osiągnąłby odpowiedniej gęstości tak szybko, jak dzieje się to dzięki działaniu termostatu.

Zobacz również: Jak wymienić płyn chłodniczy?

Duży układ

Gdy temperatura całego układu osiąga optymalny poziom, termostat otwiera się, jednocześnie powiększając powierzchnię, po której będzie krążył płyn oraz wydłużając jego drogę. W ten sposób temperatura może być utrzymywana na optymalnym poziomie, a nasz silnik nie przegrzewa się. Gdy termostat jest otwarty, silnik korzysta z układu dużego.

Jeśli ta część się zepsuje, usterka będzie powodowała niemal natychmiastowe przegrzewanie się silnika, będące poważnym zagrożeniem dla jego części.

Zobacz również: Jak zlokalizować wyciek płynu z układu chłodzenia?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Wicherkiewicz

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »