| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ chłodzenia i klimatyzacja > Jak wymienić płyn chłodniczy?

Jak wymienić płyn chłodniczy?

Płyn chłodniczy powinniśmy wymieniać przynajmniej raz na dwa lata. Jeżeli jednak do układu chłodzenia dolano wody, płyn chłodzący musi zostać wymieniony przed nadejściem zimy.

Dokonując jakichkolwiek czynności związanych z wymianą płynów chłodniczych, powinniśmy pamiętać o zachowaniu środków bezpieczeństwa. Zalecane jest założenie okularów ochronnych oraz rękawiczek, aby ryzyko bezpośredniego kontaktu z płynem ograniczyć do minimum. Następnie postępujemy wedle zaleceń instrukcji obsługi naszego pojazdu dotyczących wymiany płynów układu chłodniczego silnika. Przy wykonywaniu tej czynności pamiętajmy, aby stosować się do przepisów i nie wylewać jakichkolwiek płynów samochodowych na ziemię.

Warto przed zakupem płynu chłodniczego zastanowić się, jakie są potrzeby naszego silnika i w zależności od pory roku przygotować odpowiednią ilość płynu chłodniczego. Dodatkowo, dla ułatwienia zadania, przyda nam się lejek i wąż ogrodowy. Przez specjalistów polecany jest zwłaszcza płyn do płukania układu chłodzenia. Wypłukuje on wszystkie osady, w tym również rdzę, która jest szczególnie niebezpieczna, bo z czasem może doprowadzić do rozszczelnienia układu chłodniczego.

Zobacz również: Jak wyciszyć odgłos pracy silnika?

Gdy już przygotowaliśmy wszystkie narzędzia, możemy rozpocząć wymianę płynu. Najpierw, odkręcamy korek zbiornika wyrównawczego, następnie korek wlewu płynu do chłodnicy i po podstawieniu wiaderka, aby można było swobodnie spuścić stary płyn, odkręcamy korek spustowy. Znajduje się on zazwyczaj w dolnej części chłodnicy. Kiedy już cały spłynie, zakręcamy korek spustowy. Zużyty płyn powinien być umieszczony w przystosowanym do tego typu cieczy pojemniku. Pamiętajmy, że nie wolno używać zwykłych butelek po wodzie i napojach.

Przed wlaniem nowego płynu warto upewnić się, czy wszystkie przewody są prawidłowo zamocowane i czy nie ma żadnych przecieków w układzie. Zalecane jest także wypłukanie układu wymienionym płynem do płukania. Wlewamy go do zbiornika wyrównawczego i dolewamy wody, tak aby zbiornik zapełnić.

Zobacz również: Jak usunąć kamień kotłowy z układu chłodzenia?

Następnie zakręcamy korek w chłodnicy i korek zbiornika wyrównawczego. Kolejną czynnością jest uruchomienie silnika i rozgrzanie go do 90 stopni. Gdy silnik osiągnie pożądaną temperaturę, wyłączamy go. Po ostygnięciu ponownie odkręcamy korek zbiornika wyrównawczego i korek chłodnicy. Następnie spuszczamy płyn z wodą, zakręcamy zawór spustowy i znów napełniamy układ, tym razem samą wodą. Kiedy zakręcimy wszystkie korki, uruchamiamy silnik na piętnaście minut. Po ostudzeniu silnika ponownie spuszczamy wodę z układu chłodzenia. Wiedząc już, jaka ilość płynu chłodzącego jest nam potrzebna, napełniamy układ chłodzenia. Następnie, w celu dokładnego rozprowadzenia płynu chłodniczego w silniku, odpalamy samochód na kilka minut. Gdy silnik ostygnie, dolewamy do zbiornika wyrównawczego ilość płynu odpowiadającą ubytkowi. Po kilku dniach sprawdzamy, czy nie ma nowego ubytku i w razie potrzeby uzupełniamy płyn.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Anna Snochowska

Aplikantka radcowska w OIRP w Łodzi

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »