| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Tuning > Jak modyfikować układ kierowniczy do sportu?

Jak modyfikować układ kierowniczy do sportu?


Nie jest tajemnicą, że jedną z najważniejszych zasad skutecznej jazdy sportowej jest umiejętność szybkiego kręcenia kierownicą. W jaki sposób można uczynić układ kierowniczy bardziej bezpośrednim?

Podstawowym minusem zwykłych, drogowych układów kierowniczych jest zbyt duża ilość obrotów koła kierownicy między skrajnymi położeniami, która może sięgać aż czterech. Powoduje to, że nie jest możliwa odpowiednio szybka reakcja na nadsterowny poślizg samochodu oraz zbyt słabe czucie kierowanych kół, nie pozwalająca na wyczucie granicy przyczepności opon.

Zobacz również: Co to jest chiptuning?

Nim zaczniemy zastanawiać się, który ze sposobów modyfikacji układu kierowniczego wybrać, warto uwzględnić, że zmiana jego przełożenia (a na tym głównie opierają się przeróbki) pociągnie za sobą pewne wady. Przede wszystkim zmieni się siła, jaką trzeba będzie użyć do skręcania kołami. Jeżeli w naszym samochodzie układ kierowniczy już stawia spore opory, to po przeróbkach poprawiając szybkość jego reakcji możemy spowodować, że kręcenie kierownicą wymagać będzie ogromnej siły. Do zwiększenia oporów na kole kierownicy przyczyniają się również sportowe, często szersze opony, więc należy uważać, aby po zsumowaniu wszystkich modyfikacji zwyczajnie nie „przedobrzyć”. Sytuację można w pewnym stopniu poprawić stosując nieco większe koło kierownicy. Szybszy układ kierowniczy to również znacznie bardziej nerwowa reakcja samochodu na skręt, więc szczególnie przy wyższych prędkościach potrzeba większego skupienia i bezwzględnie prawidłowej pozycji za kierownicą.

Istnieją dwa sposoby „przyspieszenia” układu kierowniczego. Pierwsza z nich to zmiana przekładni (tzw. maglownicy) na taką, o innym, krótszym przełożeniu. Często wiąże się to ze zmianą typu przekładni: ze ślimakowej na zębatkową, co przy okazji zmniejsza ilość połączeń przegubowym w układzie i likwiduje dużą cześć luzów. Przełożenie przekładni wyraża się w ilości obrotów koła kierownicy między maksymalnym skrętem w obie strony, a sportowe skrócone urządzenia posiadają przełożenie w przedziale o 2,2 do 2,7. Na wymianę przekładni często decydują się na przykład posiadacze przygotowanych do sportu Fiatów 126p, w przypadku których seryjny układ kierowniczy praktycznie nie pozwala na zapanowanie nad krótkim i mocno nadsterownym samochodem.

Zobacz również: Jak odpowietrzyć hamulce?

Drugim sposobem modyfikacji układu kierowniczego jest przeróbka ramion zwrotnicy, polegająca na ich skróceniu. Skutkiem tego będzie większy kąt skrętu kół przy takim samym obrocie kierownicą w stosunku do standardowego rozwiązania. Tego typu modyfikacja jest najłatwiejsza, jeżeli ramiona zwrotnicy i zwrotnica stanową oddzielne elementy, co we współczesnych samochodach nie jest często spotykanym rozwiązaniem.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Magdalena Pancewicz

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »