| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Tuning > Aerodynamiczne elementy zaburzające i przednie lotki

Aerodynamiczne elementy zaburzające i przednie lotki

Można pomyśleć, że element zaburzający musi coś utrudniać. W przypadku aerodynamiki tak jednak nie jest. Taki element powoduje powstawanie małych turbulencji, dzięki którym, paradoksalnie przepływ powietrza jest ułatwiony. Podpowiadamy, jak to działa.

Są to elementy, które zaburzają przepływ powietrza w taki sposób, że w ich okolicy powstaje wiele małych wirów powietrza. Montowane są np. na tylnych szybach samochodów sportowych (możemy to zaobserwować np. na starszym modelu Porsche 911 lub na wyścigowych wersjach Fordów – Cosworth). Swoim wyglądem przypominają żaluzję, składają się powiem z wielu nachylonych pod odpowiednim kątem łopatek. Przepływające nad nimi powietrze wprowadzane jest w ruch obrotowy, a więc tworzy się wir. Cząsteczki powietrza w takim wirze mają wysoką prędkość. Taki element zaburzający powoduje rozszczepienie strumienia powietrza.

Zobacz również: Jak skutecznie polerować metale?

Turbulencje (wiry) powodują, że reszta powietrza prześlizguje się po nich z łatwością. Proces ten jest dość chaotyczny, ale warstwa turbulencji pomiędzy samochodem a strugą powietrza rzeczywiście ułatwia przemieszczanie się jego cząstek wokół samochodu. Dzieje się tak dlatego, że tarcie wewnątrz turbulencji jest mniejsze, niż pomiędzy strugą powietrza a powierzchnią auta. Ten element jest również stosowany w samolotach. Ich powierzchnia specjalnie pokrywana jest warstwą chropowatego materiału, dzięki któremu generowane są turbulencje, ułatwiające swobody przepływ powietrza wokół maszyny.

Zobacz również: Antykorozyjne zabezpieczenie profili zamkniętych

Jest to urządzenie montowane najczęściej w przedniej części samochodu, zwane również „układem kaczki”. Stosowane jest bardzo często w nowoczesnych myśliwcach. Są to płytki, nachylone pod odpowiednim kątem do strumienia powietrza, mniejszym niż 45 stopni (jeśli kąt nachylenia przekroczy 45 stopni teoretycznie lotka będzie powodowała zwiększenie oporu powietrza, zamiast go zmniejszać). Sprzyjają one powstawaniu siły docisku, ale również generują turbulencje (a więc są elementem zaburzającym), dzięki którym powietrze łatwo prześlizguje się po bocznych częściach samochodu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy

Kancelaria prawnicza

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »