| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Tuning > Tuning - geneza

Tuning - geneza

Tuning to z angielskiego strojenie, dostrajanie. Czyli dążenie do idealnej formy. Zwrot ten zaczął być powszechnie używany w społeczności motoryzacyjnej w Stanach Zjednoczonych w latach 50 i 60. Zwykle używany był w kontekście regulacji silników i gaźników, co było sztuką trudną niczym strojenie skrzypiec.

Tak jak w wielu aspektach życia, tak i w tuningu główną rolę pełni wygląd oraz osiągi. Innymi słowy, możemy zmieniać wygląd naszego auta, nie zmieniając jego innych parametrów. To jest tuning optyczny. Można też postąpić odwrotnie, czyli skupić się na mechanicznych poprawkach i modyfikacjach, które uczynią nasze auto szybszym oraz bezpieczniejszym pośród wielu mu podobnych. Wtedy mamy do czynienia z tuningiem mechanicznym. Jeśli jesteśmy melomanami za kółkiem, zajmiemy się trzecim rodzajem tuningu, czyli Car Audio.

Jeśli chcemy, żeby nasze auto wyglądało inaczej możemy zdecydować się na szereg różnego stopnia zaawansowania modyfikacji. Możemy dodać delikatną lotkę na klapie bagażnika, poprawiającą opływ powietrza. Na pewno doda ona elegancji I sportowego zacięcia naszemu pojazdowi. Można iść też w bardziej ekstremalną stronę wymieniając zderzaki i progi na spojlery oraz elementy o dowolnie zaprojektowanej formie. Wtedy nasze auto na pewno nabierze zupełnie innego charakteru. Często tuning optyczny daje nam możliwości poprawienia właściwości aerodynamicznych samochodu, przez co ma on mniejsze opory powietrza. Jest stabilniejszy przy dużych prędkościach. Uwieńczeniem całości z pewnością będzie nowy, niefabryczny lakier w nietypowym, ulubionym przez nas kolorze. Tutaj mamy pełną dowolność, nasze auto może być wymalowane w kwiaty, paski, lub jednolicie, albo mienić się kolorami tęczy.

Zobacz także: Sztuka dobrego stylingu

Jeśli wygląd nie ma dla nas tak dużego znaczenia możemy skupić się na modyfikacjach mechanicznych. Należą do nich ulepszenia silnika, zawieszenia, hamulców, amortyzatorów, układu kierowniczego i przeniesienia napędu, czyli sprzęgła oraz wydechu. Zakres modyfikacji zależy tylko od zasobności naszego portfela. Możemy poprawić dynamikę auta, sposób hamowania i prowadzenia, a więc też wpływamy na swoje bezpieczeństwo. Istnieje bardzo duży rynek części ‘tuningowych’ przewyższających jakością i wydajnością elementy seryjne. W zasadzie do każdego modelu auta możemy kupić komplet sportowego zawieszenia, amortyzatorów, tarcz hamulcowych, czy sportowego filtra powietrza. Instalacja takich elementów również nie nastręcza problemów. W wielu przypadkach możemy te proste czynności wykonać samemu.

Tuning to nie tylko wygląd i osiągi, to także sposób, w jaki rozbrzmiewa muzyka we wnętrzu naszego auta. Taka forma tuningu nazywana jest ogólnie mianem Car Audio. W zakres tej dziedziny wchodzi montaż całych instalacji audiowizualnych wewnątrz samochodu. Poczynając od nowego radia, tunera, poprzez procesory dźwięku, wzmacniacze a kończąc na zestawach głośników, filtrów i dodatków, czyniących z odsłuchiwania naszej ulubionej płyty muzycznej niezapomniane przeżycie. 

Zobacz także: Podświetlanie spryskiwaczy i anten - porady

Jeżeli raz złapiemy tuningowego bakcyla, może się okazać ze będzie on naszym hobby do końca życia. Poprawiając i rozsądnie upiększając nasze auto jednocześnie o nie dbamy. Często wszystko zaczyna się niewinnie od małego, drobnego akcentu. Górnej granicy nie ma. Wyznacza ją tylko nasza wyobraźnia i zawartość portfela.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Szeliga

Księgowa - specjalistka w zakładaniu spółek na Cyprze.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »