REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Modyfikacje układu wydechowego: porady

Konrad Bagiński
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Układ wydechowy można modyfikować na wiele sposobów, żeby poprawić osiągi auta. W poniższym poradniku przedstawiamy, co zrobić żeby modyfikując nie zaszkodzić.

Układ wydechowy jest jednym z najtrudniej modyfikowalnych podzespołów samochodu. Trzeba zabrać się do tego z dużą ostrożnością, najlepiej w profesjonalnym warsztacie o dobrej renomie na rynku.

REKLAMA

Pozornie zadaniem wydechu jest jak najszybsze wydalenie spalin z silnika i sprawienie, by hałas nie urywał głowy. Pozornie, bo wtedy wystarczyłoby zamontowanie jednej szerokiej rury od silnika do rufy. A to wydatnie pogorszyłoby osiągi silnika!

Wpływ wydechu na osiągi

REKLAMA

Auto wydala spaliny przez cały, dość skomplikowany układ wydechowy. Trafiają one w pierwszej kolejności do kolektora wydechowego. Jego zadaniem jest zebranie wszystkich strug w jedną, a następnie przekazanie jej do dalszych części układu. Im bliżej silnika dana część układu wydechowego się znajduje, tym większy ma wpływ na prawidłową pracę motoru. Kolektor ma więc kluczowe znaczenie, od jego budowy i precyzji wykonania zależy szybkość odprowadzania spalin. Kolejnym elementem układu wydechowego jest katalizator. Musi się on znajdować w bezpośredniej bliskości kolektora wydechowego, bo prawidłowo pracuje tylko w wysokiej temperaturze. Im dalej od silnika, tym trudniej byłoby ją uzyskać. O katalizator warto dbać, jeśli się przytka, należy go wymienić. Inaczej spada moc silnika i auto jeździ dużo gorzej.

Po przejściu przez katalizator spaliny trafiają do pierwszego tłumika, którego zadaniem jest niwelowanie hałasu, szczególnie wysokich tonów. Potem, rurą przeprowadzoną pod autem, hałasujące gazy trafiają do tłumika końcowego. Jest on zbudowany z całego systemu perforowanych rur, które tłumią hałas o niskich częstotliwościach, przy okazji dość mocno ograniczają prędkość spalin.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak zabezpieczyć tłumik przed korozją?

Modyfikacje wydechu najlepiej zacząć od kolektora. Zwykle jest on wykonany z odlewanego żeliwa, które nie dość, że ma sporo załamań, to na dodatek dość porowatą powierzchnię. Jeśli wymienisz go na np. stalowy, z polerowanym wnętrzem, możesz liczyć od razu na przyrost mocy, zwłaszcza w górnym zakresie obrotów. Wtedy właśnie duża ilość spalin będzie sprawniej opuszczać silnik a ten dłużej pociągnie na maksymalnej mocy.

REKLAMA

Kolejnej rzeczy robić nie wolno – usuwać katalizatora. A to dałoby to kolejny przyrost mocy, bo wypadające z kolektora spaliny nie natrafiałby na pewną formę tłumika, jaką jest katalizator. Jego usunięcie może się wiązać z przełożeniem sondy lambda, tak, by pracowała prawidłowo i doprowadzała do silnika zafałszowanych danych. Usunięcie katalizatora w aucie z dwoma sondami lambda wiązałoby się z koniecznością przeprogramowania silnika.

Dalsze modyfikacje nie są już tak istotne. Pewną poprawę parametrów może dać wymiana rur na grubsze, wtedy spaliny popłyną szerszą rzeką. Ale nie wolno przesadzić – analogia do rzeki jest tu jak najbardziej na miejscu. Im szersza, tym więcej tworzy się na niej wirów. Podobnie ze spalinami, a one mają uciekać a nie znajdować w wydechu nowe przestrzenie do eksploracji.

Hałas a sportowe brzmienie

Jednym z zadań wydechu jest wyciszenie pracy silnika. Jednak nie zawsze nam na tym zależy. Najłatwiej i najfajniej jest zamienić tłumik końcowy na tzw. sportowy. Nie poprawi on osiągów, jeśli już to minimalnie. Ale da ładne, basowe brzmienie silnika. Pamiętajcie tylko o tym, żeby nie przesadzić. Wściekły ryk na ulicy wzbudzi agresję przechodniów i matek z dziećmi, nie przysporzy wam też popularności w kręgach stróżów prawa.

Zobacz również: Jak bezpiecznie wykonywać prace pod samochodem?

Strumienice – czy warto?

Nie, nie warto. Wszelkie badania poważnych tunerów nie wykazały, by wynalazek zwany strumienicą poprawiał coś w układzie wydechowym, podobnie jak różne inne wynalazki, mające dawać przyrost mocy. Strumienice dają niewielki przyrost mocy w bardzo wąskim zakresie obrotów, dlatego stosuje się je np. w śmigłowcach.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA