REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przygotować się do KJS?

Konrad Bagiński
fot. Mototarget
fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

KJS - Konkursowa Jazda Samochodem. Tego typu imprezy przeznaczone są dla kierowców – amatorów. To rajdowa szkoła, po przejechaniu z dobrymi rezultatami kilku imprez w sezonie można ubiegać się o licencję kierowcy rajdowego.

Żeby ścigać się w KJS-ach nie potrzebujesz rajdowego auta, można brać w nich udział w maluchu, garbusie, czy innym codziennym samochodzie. Nie chodzi w nich o moc i gargantuiczne osiągi a o naukę rajdowej jazdy. W aucie, które służy do odwożenia dzieci do szkoły czy dojeżdżaniu do pracy, trzeba jednak zadbać o kilka rzeczy.

REKLAMA

Zobacz również: Wyścigi na jedną czwartą mili: jak zacząć?

Pilot

W KJS-ie, jak w prawdziwym rajdzie załoga składa się z dwóch osób, kierowcy i pilota. Pierwszy jest nazywany fizycznym, odpowiada za to, żeby pojechać dobrze. Drugi – umysłowy, żeby kierowca wiedział jak i gdzie ma dotrzeć. Dyktuje trasę na podstawie itinerera, zawierającego opis trasy dojazdowej do prób sportowych oraz schematy tych prób. W rzeczywistości jest więc nawigatorem.

Wyposażenie auta do KJS

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przed startem w KJS-ie musisz dokładnie sprawdzić, czy masz wszystkie niezbędne elementy wyposażenia samochodu. Podczas badania technicznego sędziowie obejrzą Twoją gaśnicę , zbadają stan opon i działanie hamulca ręcznego. Muszą mieć pewność, że auto, którym chcesz się ścigać jest sprawne technicznie. Przed badaniem sprawdź to sam – głupio byłoby nie wziąć udziału w imprezie z powodu przeterminowanej homologacji gaśnicy.
Poza tym zadbaj o porządek – pozbądź się wszystkich zbędnych elementów. Przy okazji odciążysz auto. Piesek z machającą główką na desce rozdzielczej, kolekcja ulotek w kieszeniach bocznych, puste butelki po wodzie – możesz mieć pewność, że jeśli jakiś śmieć będzie miał szansę przelecieć Ci po kabinie w jakimś ciasnym nawrocie, zrobi to na pewno. Usuń z wnętrza wszystko, co nie jest absolutnie niezbędne a resztę dobrze umocuj.

Zatankuj do pełna – KJS-y to na ogół kilka lub kilkanaście prób sportowych porozrzucanych w różnych miejscach. Łącznie możesz przejechać nawet ponad 100 km, a rzadko jest czas na szukanie stacji benzynowej. Według innej szkoły warto obliczyć orientacyjną długość całej trasy i oszacować niezbędną ilość paliwa. Może się powiem okazać, że w zupełności wystarczy Ci pół baku, co oznacza, że drugą połowę będziesz woził jako balast, a mówimy przecież o przynajmniej kilkunastu kilogramach. Na pewno uzupełnij płyn do spryskiwaczy, często się przydaje – szczególnie jeśli część prób odbywa się na luźnej nawierzchni.

Zobacz również: Co to jest drifting?

Kaski – motocyklowe czy rajdowe?

Kaski to w zasadzie jedyny element wyposażenia, który musisz dokupić – na pokładzie muszą być dwa, dla kierowcy i pilota. Nie muszą być to profesjonalne kaski Sparco czy OMP, wystarczą motocyklowe. Najtańsze można kupić już za 50-60 zł. Jeśli nie będziesz się ścigał regularnie, wystarczą takie, kask można też pożyczyć od zaprzyjaźnionego motocyklisty. Jeśli jednak zamierzasz ścigać się w miarę często, warto zainwestować w profesjonalne rozwiązanie. Najtańsze otwarte kaski OPM czy Sparco można kupić już za 250-350 zł, nie zaszkodzi też poszukać używanych. Ich największą zaletą jest brak zbędnych w rajdach elementów – szybki oraz tzw. szczęki. Co to daje? Lepszą komunikację. Dwóm osobom w kaskach motocyklowych trudno porozumieć się nawet jeśli będą siedziały na tej samej kanapie w salonie. Jeśli dodamy do tego hałas i nerwy, problemy komunikacyjne rosną. Poza tym otwarte kaski samochodowe zapewniają dużo szersze pole widzenia, niż motocyklowe. Słowem – warto w nie zainwestować. Pilot oszczędzi swoje gardło, kierowca – nerwy, a ich zaufanie nie zostanie wystawione na ciężką próbę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA