| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Tuning > Jak odpowietrzyć hamulce?

Jak odpowietrzyć hamulce?

Przy wymianie klocków lub tarcz hamulcowych, zwróćmy uwagę na odpowietrzenie hamulców. Podpowiadamy, jak prawidłowo odpowietrzyć hamulce.

Pamiętaj, że wilgoć jest niebezpieczna dla płynu hamulcowego. Nawet niewielka ilość wody drastycznie zmniejsza jego sprawność. Wszelkie czynności wykonuj przy ładnej pogodzie, najlepiej w suchym garażu.

Płyn hamulcowy praktycznie się nie miesza. Ten, który znajduje się w tłoczku czy zacisku nie dociera do pompy czy zbiorniczka. Może dotrzeć tam powietrze, które warto usunąć, bo obniża skuteczność hamowania. Będzie Ci potrzebna rurka o średnicy zaworka odpowietrzającego, butelka na zużyty płyn i ktoś do pomocy.

Zobacz również: Jak przedłużyć żywotność hamulców?

Wszystko zaczynamy od prawego tylnego koła. Zdejmij je i zabezpiecz auto, by nie spadło z podnośnika czy tzw. kobyłki. Zdejmij z zaworka gumowy kapturek i powoli go odkręcaj. W tym czasie druga osoba powinna wciskać pedał hamulca. Kiedy zobaczysz, że z zaworka zaczyna lecieć płyn, za pomocą rurki odprowadź go do butelki. Uważaj, by niczego nie zachlapać płynem – jest bardzo agresywny dla skóry i tkanin. Kiedy zobaczysz, że płyn leci czysty, bez bąbelków powierza, zakręć zaworek. To samo powtórz z tylnym lewym, prawym przednim i lewym przednim kołem. Trzymaj się tej kolejności.

Podczas odpowietrzania na bieżąco uzupełniaj płyn hamulcowy! Dlaczego – o tym niżej.

Po tym zabiegu auto powinno lepiej hamować. Dlaczego warto smarować śruby zaworków wazeliną? Bo bardzo łatwo zapiekają się w tłoczku czy zacisku. Próba jego wykręcenia kończy się wtedy jego urwaniem, co oznacza wydatki – kupno nowych zacisków i tłoczków.

Płyn hamulcowy wymaga okresowej wymiany, najlepiej robić to co roku i najłatwiej przy okazji odpowietrzania hamulców. Wybierz płyn, jaki jest dedykowany do Twojego samochodu, w większości przypadków będzie to płyn klasy DOT-4. W nowych autach, szczególnie sportowych może być to DOT-5. Uważaj, bo niszczy skórę i tkaniny, nie powinien mieć też kontaktu z oponami.

Jeśli stoisz przed półką z płynami hamulcowymi np. klasy DOT-4 i nie wiesz, który wybrać, radzę sięgnąć po płyn znanego producenta (np. Ferodo) i o jak najwyższej temperaturze wrzenia. Informacja o tym parametrze musi znajdować się na butelce. Im wyższa temperatura wrzenia, tym większą masz pewność, że nie zagotujesz hamulców.

Zobacz również: Jak wymienić klocki hamulcowe?

Najłatwiej podczas odpowietrzania hamulców zlewać nieco więcej płynu i na bieżąco go uzupełniać w zbiorniczku. Szczególną uwagę trzeba zwrócić, by płyn nie miał żadnego kontaktu z wodą. Jest on szalenie higroskopijny a nawet kilka kropel wody znacząco obniża jego właściwości. Nie wymieniaj płynu podczas deszczu, mgły, najlepiej rób to w garażu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

TMF Poland sp. z o.o.

globalny dostawca usług administracyjnych dla firm z zakresu księgowości, usług kadrowo-płacowych i usług sekretarskich

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »