REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Spoilery samochodowe - porady

Konrad Bagiński
fot. Mototarget
fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Spojler to element tuningu wizualnego, czy mechanicznego? Jedno łączy się z drugim, ale w sumie podczas jazdy codziennej, spojlery pełnią funkcje ozdobne, a nie pomagają w dociskaniu auta do podłoża.

Najlepszym, sztandarowym przykładem działania spojlerów, bądź bardziej fachowo – skrzydeł jest Formuła 1. Elementy aerodynamiczne bolidów wytwarzają taką siłę docisku, że te – teoretycznie – mogłyby jeździć np po suficie tunelu już przy prędkości 160 km/h. Jeśli wyścig odbywa się po torze ulicznym, organizatorzy muszą zadbać o to, by studzienki kanalizacyjne były wręcz wspawane w wyloty kanałów. Inaczej bolidy wyrywałyby je z podłoża!

REKLAMA

Zobacz również: Czy wolno przyciemniać szyby i klosze lamp?

Spojler tylny, przedni, dyfuzor

REKLAMA

W samochodach cywilnych nie jest potrzebna tak duża siła docisku, zresztą spojlery nie generują jej za wiele. Najczęściej spotykane są tylne lotki, montowane na końcu bagażnika w sedanach, bądź na końcu dachu – w hatchbackach. W tych drugich można w sumie zakładać i jeden, i drugi typ spojlerów.

Co z przodu? Tu na dole auta często montuje się przednie spojlery, mające docisnąć przód do podłoża, zapewnić lepszy obieg powietrza na boki auta a także – przez specjalne otwory – dać więcej powietrza potrzebnego do chłodzenia hamulców. Ich wadą w codziennej eksploatacji jest niskie zawieszenie nad asfaltem – łatwo je uszkodzić na krawężniku czy tzw. śpiącym policjancie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z tyłu na dole, często, ale od niedawna, montuje się dyfuzory. Ich zadaniem jest wymuszenie szybszego wypłynięcia powietrza spod samochodu. W ten sposób zmniejsza się ciśnienie powietrza pod autem i dociska je do podłoża.

Na tym w zasadzie kończy się zestaw spojlerów. Można do nich jeszcze ewentualnie zaliczyć specjalnie profilowane progi, które również mogą dociskać auto i regulować przepływ powietrza dookoła samochodu.

Zobacz również: Jak tanio zacząć przygodę z tuningiem?

Jakie spojlery warto montować?

REKLAMA

Na pewno sprawdzone, czyli takie, które faktycznie działają poprawnie. Nawet jeśli siła docisku nie będzie duża, to przynajmniej nie spowodują niepotrzebnych zawirowań i nie zepsują aerodynamiki. Bo lepsza aerodynamika pozwala samochodowi płynniej przeciskać się przez powietrze – pozwala na szybszą jazdę i mniejsze zużycie paliwa.

Furorę kilkanaście lat temu zrobił tajemniczy współczynnik Cx – określający opór, jaki stawia powietrze jadącemu samochodowi. Im jest niższy, tym lepiej. Współczesne samochody mają Cx rzędu 0,30 – to przeciętny, ale dobry wynik. Dla przykładu – kwadratowy duży Fiat miał współczynnik Cx równy 0,42. Tymczasem obniżenie Cx o 3% pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa o 1%.

Zobacz również: Flokowanie deski rozdzielczej - jak to zrobić?

Na opór powietrza ma wpływ kształt lusterek, linia dachu, rynienek – bardzo dużo drobnych elementów. Ergo – nie warto montować spojlerów z przypadku, warto zdać się na fabryczne rozwiązania. Producent auta dokładnie sprawdził w tunelu aerodynamicznym co się sprawdza, a co przeszkadza w jeździe. Spojlery niewiadomego pochodzenia mogą więcej zepsuć, niż przynieść pożytku.

Przy wyborze elementów aerodynamiki warto jeszcze pochylić się nad rozwiązaniami proponowanymi przez naprawdę dobrych tunerów, ale ci na ogół skupiają się na szybkich, mocnych i drogich autach. Więc raczej nie zaproponują rewolucyjnego spojlera do Matiza... Ale do BMW, Mercedesa czy Audi – owszem. W tańszych autach lepiej skupić się na pakietach proponowanych przez producenta. Prawie zawsze są one dość dyskretne i w subtelny sposób podkreślają sportowe ambicje.

Jeśli zależy Ci na oszczędnej aerodynamicznie jeździe – nie otwieraj okien. Jedna opuszczona szyba pogarsza Cx auta średnio o 5%.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA