| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Tuning > Spoilery samochodowe - porady

Spoilery samochodowe - porady

Spojler to element tuningu wizualnego, czy mechanicznego? Jedno łączy się z drugim, ale w sumie podczas jazdy codziennej, spojlery pełnią funkcje ozdobne, a nie pomagają w dociskaniu auta do podłoża.

Najlepszym, sztandarowym przykładem działania spojlerów, bądź bardziej fachowo – skrzydeł jest Formuła 1. Elementy aerodynamiczne bolidów wytwarzają taką siłę docisku, że te – teoretycznie – mogłyby jeździć np po suficie tunelu już przy prędkości 160 km/h. Jeśli wyścig odbywa się po torze ulicznym, organizatorzy muszą zadbać o to, by studzienki kanalizacyjne były wręcz wspawane w wyloty kanałów. Inaczej bolidy wyrywałyby je z podłoża!

Zobacz również: Czy wolno przyciemniać szyby i klosze lamp?

W samochodach cywilnych nie jest potrzebna tak duża siła docisku, zresztą spojlery nie generują jej za wiele. Najczęściej spotykane są tylne lotki, montowane na końcu bagażnika w sedanach, bądź na końcu dachu – w hatchbackach. W tych drugich można w sumie zakładać i jeden, i drugi typ spojlerów.

Co z przodu? Tu na dole auta często montuje się przednie spojlery, mające docisnąć przód do podłoża, zapewnić lepszy obieg powietrza na boki auta a także – przez specjalne otwory – dać więcej powietrza potrzebnego do chłodzenia hamulców. Ich wadą w codziennej eksploatacji jest niskie zawieszenie nad asfaltem – łatwo je uszkodzić na krawężniku czy tzw. śpiącym policjancie.

Z tyłu na dole, często, ale od niedawna, montuje się dyfuzory. Ich zadaniem jest wymuszenie szybszego wypłynięcia powietrza spod samochodu. W ten sposób zmniejsza się ciśnienie powietrza pod autem i dociska je do podłoża.

Na tym w zasadzie kończy się zestaw spojlerów. Można do nich jeszcze ewentualnie zaliczyć specjalnie profilowane progi, które również mogą dociskać auto i regulować przepływ powietrza dookoła samochodu.

Zobacz również: Jak tanio zacząć przygodę z tuningiem?

Na pewno sprawdzone, czyli takie, które faktycznie działają poprawnie. Nawet jeśli siła docisku nie będzie duża, to przynajmniej nie spowodują niepotrzebnych zawirowań i nie zepsują aerodynamiki. Bo lepsza aerodynamika pozwala samochodowi płynniej przeciskać się przez powietrze – pozwala na szybszą jazdę i mniejsze zużycie paliwa.

Furorę kilkanaście lat temu zrobił tajemniczy współczynnik Cx – określający opór, jaki stawia powietrze jadącemu samochodowi. Im jest niższy, tym lepiej. Współczesne samochody mają Cx rzędu 0,30 – to przeciętny, ale dobry wynik. Dla przykładu – kwadratowy duży Fiat miał współczynnik Cx równy 0,42. Tymczasem obniżenie Cx o 3% pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa o 1%.

Zobacz również: Flokowanie deski rozdzielczej - jak to zrobić?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawnicza Skibiński

Specjalista w zakresie prawa samorządowego, gospodarczego oraz spraw odszkodowawczych. Kancelaria prowadzi blog prawniczy „Filiżanka Prawa”.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »