| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Tuning > Dystanse do felg - porady

Dystanse do felg - porady

Dystans to metalowa nakładka, którą wstawia się między piastę i koło. Celem takiego zabiegu jest polepszenie właściwości trakcyjnych przez zwiększenie rozstawu osi.

Jeśli Twoje auto ma tendencję do zarzucania na zakrętach, nad- i podsterowności możesz spróbować lekko je poszerzyć. Wiadomo – szerszy samochód lepiej trzyma się w zakrętach. Z drugiej strony możesz liczyć się z trochę trudniejszym manewrowaniem na parkingu.

Ważne: przed kupnem dystansów zapytaj właścicieli podobnych aut o doświadczenia z dystansami. Może się okazać, że gra nie jest warta świeczki i po ich założeniu auto prowadzi się niestabilnie.

Zobacz również: Jak wyeliminować drgania kierownicy?

Każdy producent nakładek stara się dokładnie opisać do jakich aut pasują. Najważniejszy jest odpowiedni rozstaw śrub, średnica otworu centrującego i to, by dystanse całą swoją powierzchnią dokładnie przylegały do piasty. Nie mogą być od niej ani większe, ani mniejsze.

Teraz czas na grubość. Jeśli chcesz delikatnie poprawić trakcję, wybierz dystanse o grubości 5 mm. Jeśli zamierzasz iść na całość – wybierz 20 mm. Są też różne wartości pośrednie, różne dla różnych aut. Przy wyborze grubszych dystansów będziesz musiał wymienić szpilki – śruby mocujące koło – na dłuższe. Chodzi o to, by koło było dobrze przykręcone – po założeniu centymetrowego dystansu tego centymetra zabraknie na szpilce. Nowe śruby na ogół dostaniesz razem z dystansami, w komplecie. Problemu zbyt krótkich śrub nie wolno lekceważyć. To, że po założeniu dystansów dasz radę założyć koło i je dokręcić, nie znaczy, że jest trzymane optymalnie.

Cienkie dystanse możesz założyć samemu – zdejmujesz koło, zakładasz nakładkę, przykręcasz koło i załatwione. Założenie grubszych jest równie proste, ale konieczność wymiany szpilek komplikuje to zadanie. Najlepiej udać się z tym do mechanika. Koszt usługi nie będzie duży a przynajmniej będziesz mieć pewność, że wszystko jest poprawnie założone. Przy okazji zakładania dystansów warto sprawdzić i wyregulować geometrię.

Zobacz również: Geometria zawieszenia: teoria i praktyka.

Powyżej pewnej grubości nie warto już montować dystansów. Pamiętaj o tym, że koło w żadnym wypadku nie może wystawać poza obrys nadwozia. Montując dystanse zwiększasz ciężar całego koła. Jeśli zależy Ci na naprawdę maksymalnej przyczepności – sięgnij po szersze felgi i opony.

Oczywiście dystanse montuje się zawsze parami, po dwa na oś. Nie wolno założyć tylko jednego. Można za to założyć tylko dwa – jeśli Twoim problemem jest zarzucający na boki tył, możesz zamontować dystanse z tyłu. Powinno pomóc.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Michał Kołodziejczyk

Adwokat, ekspert w zakresie sądowego postępowania cywilnego i karnego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »