| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Słownik > Amortyzatory. Zasada działania, budowa, rodzaje.

Amortyzatory. Zasada działania, budowa, rodzaje.

Amortyzatory w samochodzie mają za zadanie przede wszystkim maksymalnie wytłumić tendencje karoserii do rozkołysu, który bez nich mógłby powstać samoistnie albo w czasie jazdy nawet po niewielkich nierównościach.

Drugim, nie mniej ważnym zadaniem jest zapobieganie podskokom kół na nierównościach, a tym samym odrywaniu się ich od nawierzchni drogi.

Pod względem rodzaju pracy amortyzatory dzielą się na jednostronnego i dwustronnego działania. Pierwsze z nich mają właściwości tłumiące jedynie w jednym kierunku. Drugie tłumią w obu kierunkach, to jest wtedy, gdy koło unosi się na wyboju jak i wtedy, gdy koło opada w zagłębienie drogi.

Amortyzatory dzielą się na dwa podstawowe typy: amortyzatory gazowe wysokociśnieniowe i amortyzatory gazowo-cieczowe lub cieczowe. Oba rodzaje mają podobną zasadę działania: elementem, który tłumi drgania jest tłok, umieszczony w cylindrycznej rurze, wypełnionej czynnikiem tłumiącym, czyli gazem, gazem i cieczą lub samą cieczą. Tłok może swobodnie poruszać się w górę i w dół amortyzatora, przy czym znajdujące się w nim zawory zapewniają odpowiednią prędkość czynnika tłumiącego drgania, a to oznacza, że bezpośrednio wpływają na prędkość przemieszczania się tłoka. W amortyzatorach gazowo-cieczowych tłumienie drgań następuje zarówno w wyniku przemieszczania się cieczy tłumiącej przez otwory i zaworki w tłoku, jak i dodatkowo przez sprężany i rozprężający się gaz, który od cieczy jest oddzielony pływającym (z niczym nie związanym) tłokiem. Amortyzatory gazowo-cieczowe są bardziej niezawodne od amortyzatorów cieczowych, między innymi z powodu istnienia w nich dodatkowego czynnika tłumiącego, jakim jest gaz, który przejmuje na siebie część drgań.

Samochody są wyposażane fabrycznie w amortyzatory standardowe, o zdolności do tłumienia drgań dobranej optymalnie pod kątem przeciętnego użytkownika, jeżdżącego po normalnych drogach i nie startującego w zawodach. Są to więc amortyzatory „miękkie”. Niektóre wytwórnie, zwłaszcza produkując e auta droższe, zakładają amortyzatory, których twardość można regulować w pewnym zakresie. Do jazdy sportowej, zwłaszcza po bezdrożach, stosuje się amortyzatory twarde. Trzeba jednak pamiętać, że zakładanie takich amortyzatorów do aut seryjnie produkowanych, bez odpowiednich wzmocnień i usztywnień karoserii i odpowiednio wytrzymałych elementów zawieszenia może owocować rozwarstwianiem się i pękaniem blach nadwozia w pobliżu miejsc mocowania amortyzatorów a także może doprowadzić do poważnych uszkodzeń wszystkich współpracujących z nimi elementów zawieszenia, takich jak wahacze i pracujące w nich tuleje metalowo-gumowe, a nawet może mieć negatywny wpływ na trwałość i niezawodność przegubów napędowych i półosiek.

Zobacz też: Zawieszenie pojazdu

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Grupa Deweloperska GEO

Grupa Deweloperska GEO to holding kilkunastu spółek, prowadzących aktywną działalność na terenie trzech polskich aglomeracji: Krakowa, Wrocławia i Katowic.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK