REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Układ wtryskowy, zwany poprawnie wtryskowym układem zasilania silnika spalinowego, jest odpowiedzialny za sposób dostarczania paliwa do silnika spalinowego.

Należy do najważniejszych układów silnika spalinowego. Bez niego nie pracowałby żaden silnik z zapłonem samoczynnym i wiele silników z zapłonem iskrowym.

REKLAMA

REKLAMA

Układ wtryskowy ma za zadanie:
1. doprowadzić paliwo do komór spalania wszystkich cylindrów;
2. rozpocząć i zakończyć wtrysk paliwa we właściwym momencie, co ma istotne znaczenie zwłaszcza w silniku z zapłonem samoczynnym;
3. dozować z największą, możliwą do uzyskania dokładnością, ilość paliwa, dostarczanego do cylindrów;
4. dostosować kształt chmury rozpylonego paliwa do kształtu komory spalania silnika;
5. rozpylić paliwo tak, aby uzyskać kropelki o jak najmniejszej średnicy, która zwykle wynosi około 10 mikrometrów.

Aby nastąpiło tak dokładne rozpylenie paliwa, nie wystarczy specjalna konstrukcja wtryskiwacza. Konieczne jest doprowadzenie do niego paliwa pod odpowiednim ciśnieniem. Wynosi ono w silnikach o zapłonie samoczynnym zazwyczaj nie mniej, niż 12 MPa, ale w niektórych przypadkach dochodzi do 150 MPa i więcej. W przypadku wtrysku bezpośrednio do cylindrów silników z zapłonem iskrowym wynosi ono wielokrotnie mniej, zaś w przypadku wtrysku pośredniego jest o co najmniej rząd wielkości mniejsze niż w silniku wysokoprężnym.

REKLAMA

Tak wysokie ciśnienie wymaga odpowiednio wytrzymałych i sztywnych przewodów pomiędzy pompą wtryskową i wtryskiwaczami. W przypadku najwyższych ciśnień. Gdy zachodzi obawa, że mogą ich nie wytrzymać przewody wtryskowe, korzystniejsze jest stosowanie pompowtryskiwaczy, które nie wymagają stosowania przewodów wysokociśnieniowych.

Niezwykle ważnym elementem układu wtryskowego, w którym nie zastosowano wtryskiwaczy, jest pompa wtryskowa. Ma ona za zadanie dostarczyć ściśle określoną i dokładnie odmierzoną dawkę paliwa w ściśle określonym momencie z dokładnością do tysięcznych części sekundy. Powszechnie stosowane są dwa rodzaje pomp wtryskowych: sekcyjne o stałym skoku tłoczków bez względu na wielkość dawki paliwa i rozdzielaczowe, o zmiennym skoku tłoczka. Pierwsze z nich są często nazywane pompami rzędowymi z powodu rzędowego rozmieszczenia sekcji. Te drugie bardzo często nazywa się pompami rotacyjnymi, ponieważ zasadniczą częścią takiej pompy jest sporych rozmiarów wirnik, zajmujący niemal całą przestrzeń wewnątrz jej korpusu. W wirniku znajduje się tylko jeden cylinder wytwarzający wysokie ciśnienie, umieszczony prostopadle do jego osi. Znajdują się w nim dwa swobodnie przesuwające się tłoczki, które zbliżając się do siebie pod wpływem wywieranego na nie nacisku przez krzywki, znajdujące się wewnątrz korpusu pompy, wytwarzają odpowiednie ciśnienie. Paliwo pod jego wpływem trafia kanałem wewnątrz wirnika do rozdzielacza, który stanowi jedno z jego zakończeń, a stamtąd przewodami wysokociśnieniowymi do wtryskiwaczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Rozdzielaczowa (rotacyjna) pompa wtryskowa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA