REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Sprawny układ rozruchowy, we współczesnych silnikach samochodowych, decyduje o tym czy uda się uruchomić silnik. Czasy kręcenia korbą za wał korbowy silnika już dawno odeszły do lamusa.

REKLAMA

W rozruchu zimnego silnika bierze udział wiele elementów i dopiero ich harmonijna współpraca gwarantuje, że silnik zacznie pracować. Najważniejszymi z nich są, w przypadku silnika gaźnikowego o zapłonie iskrowym, trzy elementy:
1. Akumulator;
2. Zespół rozrusznika;
3. Układ wzbogacania mieszanki.
W przypadku silnika z zapłonem samoczynnym, obok akumulatora i rozrusznika kluczową rolę odgrywa zespół podgrzewaczy, w skład, którego wchodzą świece żarowe i urządzenie sterujące ich pracą. Nie ma za to osobnych układów wzbogacania mieszanki, sterowanych ręcznie przez kierowcę lub automatycznie, niezależnie od pracy pompy wtryskowej. Za skład mieszanki podczas rozruchu, zarówno w silniku z zapłonem iskrowym z wtryskiem paliwa, jak i w silniku z zapłonem samoczynnym odpowiadają odpowiednie mechanizmy pomp wtryskowych.

REKLAMA

Zespół rozrusznika tworzą, oprócz samego rozrusznika, także przewody rozruchowe. Ich średnica musi być dostatecznie duża, a ich styk z końcówkami akumulatora, jak i z wyprowadzeniem końcówki elektromagnesu na rozruszniku, oraz – w przypadku przewodu masowego, z korpusem silnika, powinien być idealny.

Układ wzbogacania mieszanki jest najczęściej jednym z elementów gaźnika. Jego działanie polega na tym, aby w czasie rozruchu silnika zimnego do cylindrów podawana była mieszanka paliwowo-powietrzna zawierająca nadmiar paliwa. Zapłonowi ulegają wyłącznie pary paliwa. W zimnym silniku zarówno w kolektorze i w kanałach dolotowych, jak i w cylindrze podczas suwu sprężania, paliwo paruje bardzo słabo, stąd aby zawartość jego par w mieszance była dostateczna, gwarantująca ich zapłon, konieczne jest okresowe zwiększenie dawki paliwa.

Teoretycznie im niższa jest temperatura silnika, tym bogatsza powinna być mieszanka w chwili rozruchu. W praktyce urządzenia rozruchowe zapewniają taki sam skład mieszanki zarówno w przypadku temperatur niewiele wyższych od zera stopni Celsjusza, jak i podczas bardzo dużych mrozów. Stąd konieczność dłuższego obracania wałem korbowym w niskich temperaturach, zanim nastąpi zapłon.

Zobacz też: Rozrusznik

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA