| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Słownik > Przewody paliwowe

Przewody paliwowe

Spośród różnych elementów samochodu, mających istotny wpływ zarówno na jego eksploatację bez przykrych niespodzianek, jak i na bezpieczeństwo, przewody paliwowe zajmują jedno z czołowych miejsc.

Jedną z najczęstszych przyczyn pożarów samochodów, zaraz po zwarciu w instalacji rozruchowej, jest pęknięcie lub nawet zwykła niewielka nieszczelność przewodów paliwowych. Gdy paliwo z uszkodzonego przewodu tryśnie na rozgrzany silnik, niemal natychmiast nastąpi jego zapłon. Dlatego należy stale, przy każdej okazji sprawdzać stan instalacji paliwowej i ewentualne wycieki natychmiast likwidować, a po zauważeniu podejrzanych zmian w przewodzie, np. wybrzuszeń, nienormalnych zagięć lub złuszczania się zewnętrznej warstwy przewodu (w starszych modelach aut), natychmiast taki przewód wymienić na nowy, pełnosprawny.

Są trzy podstawowe rodzaje przewodów paliwowych: metalowe, plastikowe i gumowe. Te ostatnie mają często nałożone wzmocnienia w postaci stalowej koszulki siatkowej, zapobiegającej ewentualnym uszkodzeniom. Metalowe przewody paliwowe są bardzo podobne do przewodów hamulcowych. Są one montowane pod karoserią pojazdu, a więc tam gdzie istnieje największa możliwość uszkodzeń, powodowanych np. przez wyrzucane spod kół kamienie, leżące na drodze różne przedmioty, np. gałęzie itp. W pozostałych miejscach stosuje się plastikowe przewody elastyczne. Dzięki temu instalacja paliwowa nie jest narażona na drgania, pochodzące od silnika lub z nierówności drogi.

Tworzywo sztuczne, używane na tego rodzaju przewody musi odpowiadać rygorystycznym normom, a więc musi być całkowicie odporne na działanie substancji, wchodzących w skład paliwa lub mogących się w tym paliwie znaleźć z różnych powodów. Ponadto nie może być ono w najmniejszym stopniu podatne na elektryzowanie się. Ścianki przewodu muszą być dostatecznie mocne i wytrzymałe, co gwarantuje zmniejszenie szansy ich przypadkowego uszkodzenia do minimum. Dlatego przy wymianie przewodów paliwowych na nowe nie wolno stosować przypadkowych rurek plastikowych, lecz jedynie specjalne, posiadające odpowiednie atesty i świadectwa dopuszczenia do obrotu. Przewody takie mają najczęściej odpowiednie nadruki, biegnące wzdłuż rurki na całej jej długości.

Połączenia przewodów paliwowych powinny być bardzo szczelne. Ma to zasadnicze znaczenie w przypadku silników z wtryskiem paliwa. Niewielkie nieszczelności, nie objawiające się nawet śladowymi wyciekami, mogą powodować zasysanie powietrza i tym samym zapowietrzanie aparatury wtryskowej, które często trzeba usuwać ręcznie. Zaciski, stosowane do mocowania końcówek przewodów nie mogą posiadać ostrych krawędzi ani nierówności, powstających w procesie produkcyjnym.

Zobacz też: Mieszanka paliwowo-powietrzna

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Lisak

Radca prawny, ekspert w dziedzinie prawa gospodarczego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »