REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzęgła elektromagnetyczne

REKLAMA

W technice są znane co najmniej dwa rodzaje sprzęgieł elektromagnetycznych. Najpowszechniej stosowane są w rzeczywistości zwykłe sprzęgła mechaniczne sterowane elektromagnesem. Mniej popularne są tzw. sprzęgła proszkowe.

REKLAMA

Zasada działania pierwszego z wymienionych sprzęgieł jest bardzo prosta. Do elektromagnesu, zamontowanego koncentrycznie na osi silnika, z chwilą popłynięcia przez jego uzwojenie prądu, zostaje przyciągnięta tarcza stalowa, połączona na stałe z wałkiem odbierającym energię. Może być ono w samochodzie i jest to najczęściej oś wentylatora chłodnicy. Tego rodzaju sprzęgła nie wykazują żadnych stanów pośrednich pomiędzy stanem „włączone” i „wyłączone”, dlatego nie mogą być stosowane tam, gdzie gwałtowne szarpnięcie w chwili włączenia napędu może zniszczyć silnik lub odbiornik energii.

REKLAMA

Sprzęgła proszkowe, zwane także elektromagnetycznymi sprzęgłami proszkowymi przenoszą napęd dzięki zagęszczeniu lub zestaleniu proszku ferromagnetycznego w wyniku oddziaływania na niego pola magnetycznego. Zasada ich działania jest więc częściowo podobna do zasady działania sprzęgieł hydrokinetycznych, przy czym przenoszenie napędu odbywa się pomiędzy dwoma koncentrycznie ustawionymi wałkami a nie, jak w sprzęgle hydrokinetycznym, pomiędzy pompą i turbiną. Inny jest też czynnik pośredniczący. W sprzęgle proszkowym jest to sproszkowane ciało stałe lub, w niektórych przypadkach półpłynna pasta ferromagnetyczna. Poza tym sprzęgło hydrokinetyczne musi działać bez przerwy, jeżeli obraca się wał z turbiną, zaś sprzęgło proszkowe przenosi napęd jedynie wtedy, kiedy jego uzwojenie wzbudzenia jest podłączone do źródła prądu.

Sprzęgło proszkowe charakteryzuje się bardzo liniową zależnością wielkości przenoszonego momentu obrotowego od natężenia prądu, płynącego przez uzwojenie wzbudzenia. Jednocześnie zmiany prądu wzbudzenia powodują niemal natychmiastowe zmiany wielkości momentu przenoszonego, jest więc możliwe niezwykle płynne i rozciągnięte dowolnie w czasie włączanie i wyłączanie urządzenia, napędzanego przez takie sprzęgło. Dodatkowo można bardzo precyzyjnie i powtarzalnie ustalić wartość przeniesionego maksymalnego momentu obrotowego. Tego rodzaju sprzęgło ma niewielkie wymiary w stosunku do swoich możliwości, co jest jedną z jego największych zalet.

Sprzęgła proszkowe nie znajdują na razie szerszego zastosowania w technice motoryzacyjnej, ale być może już wkrótce przy ich pomocy będą sterowane obroty dmuchaw, częstotliwość pracy wycieraczek szyb, prędkość obrotowa wentylatorów chłodnicy, a nawet – wydajność elektrycznej pompki paliwa.

Zobacz też: Sprzęgła. Zasada pracy, rodzaje, sposoby sterowania

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA