REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Amortyzator z definicji jest urządzeniem, którego zadanie polega na tłumieniu wstrząsów i drgań. Jest więc specyficznym rodzajem tłumika mechanicznego. Jego praca polega na przechwytywaniu i rozpraszaniu energii, powstającej np. w wyniku jazdy samochodem po nierównościach.

REKLAMA

Amortyzatory mają w pojazdach podwójne zastosowanie. Oprócz zwiększenia komfortu jazdy przez tłumienie drgań karoserii, utrudniają wykonywanie niekontrolowanych podskoków przez koła pojazdu na nierównościach, dzięki czemu mają niebagatelny wpływ na przyczepność kół do nawierzchni drogi.

REKLAMA

Nadmiar energii, powstającej w wyniku różnego rodzaju drgań jest w amortyzatorze przejmowany przez medium tłumiące. Są więc amortyzatory hydrauliczne, pneumatyczne, hydropneumatyczne, sprężynowe, elastomerowe, magnetyczne i elektromagnetyczne, cierne i gumowe. W samochodach najczęściej spotyka się amortyzatory hydrauliczne i pneumatyczne oraz kombinowane, hydropneumatyczne. Są także stosowane specyficzne amortyzatory gumowe o niewielkim zakresie działania: tuleje metalowo-gumowe. Pozostałe amortyzatory samochodowe mają postać długiego cylindra, we wnętrzu którego znajduje się tłumiące drgania medium oraz swobodnie przesuwający się tłok z niewielkimi otworami z zaworkami, utrudniającymi przepływ medium spod tłoka nad niego i odwrotnie.

REKLAMA

Gdy tłok jest wtłaczany do wnętrza cylindra, medium przepływa ze ściśle określoną prędkością przez otworki, dzięki czemu ruch tłoka nie może odbywać się swobodnie. Podobnie odbywa się przemieszczanie tłoka w drugą stronę, czyli w czasie, gdy jest on wyciągany z cylindra. Odpowiednie ustawienie zaworków może powodować że tłok będzie się przesuwał w jedną stronę znacznie lżej, niż w drugą, i wówczas mówimy o amortyzatorze jednostronnego działania, lub jego ruch będzie tłumiony w obie strony jednakowo, a wówczas mamy do czynienie z amortyzatorem dwustronnego działania. Tak, w dużym uproszczeniu wygląda działanie typowego amortyzatora.

Wielkość otworów oraz siła potrzebna do otwarcia zaworków decydują zarówno o chwili rozpoczęcia przepływu medium z jednej strony tłoka na drugą, jak i prędkości przepływu. W amortyzatorach standardowych przepływ ten jest dość swobodny, dlatego mówimy, że te amortyzatory są „miękkie”. Dzięki temu samochód wydaje się „płynąć” po wybojach i nierównościach. W przypadku samochodów sportowych ta zaleta standardowych amortyzatorów jest wadą. Stosuje się w nich amortyzatory o wolniejszym przepływie medium, przez co stają się one „twardsze”, dzięki czemu kierowca lepiej wyczuwa wszystkie ruchy pojazdu i może nad nimi łatwiej panować.

Zobacz też: Zawieszenie pojazdu

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA