| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Słownik > Filtr paliwa: olej napędowy

Filtr paliwa: olej napędowy

Sprawny filtr paliwa w silniku wysokoprężnym jest o tyle ważny, żę z uwagi na bardzo wysoki stopień dokładności pasowania elementów w aparaturze wtryskowej, dostarczane do niej paliwo musi być bardzo dobrze oczyszczone z zanieczyszczeń stałych.

Paliwo powinno być także oczyszczone z najmniejszej nawet domieszki wody, co ma znaczenie szczególnie podczas mrozów. Z powyższych powodów najczęściej stosuje się wielostopniowe oczyszczanie go. Pierwszym elementem filtrującym jest najczęściej filtr siatkowy z osadnikiem. Zastosowana w nim siatka wychwytuje większe zanieczyszczenia stałe oraz utrudnia przedostawanie się wody do układu wtryskowego. Zanieczyszczenia te zbierają się w osadniku, który należy od czasu do czasu czyścić.

Kolejnym stopniem filtracji jest sporych rozmiarów filtr papierowy, umieszczony w specjalnej puszce, często zaopatrzonej w ręczną pompkę paliwa, przydatną przy odpowietrzaniu układu wtryskowego. Bywają także podwójne filtry puszkowe, w których dawniej stosowano obok filtra papierowego także podobnej wielkości filtr filcowy lub bawełniany. Obecnie stosuje się niemal wyłącznie filtry papierowe. Zatrzymują one zanieczyszczenia stałe o wielkości powyżej 2 mikrometrów. Ich wkłady muszą być wymieniane dość często, zależnie od stopnia zanieczyszczenia używanego paliwa. O zanieczyszczeniu elementu filtrującego, kwalifikującego go do natychmiastowej wymiany, świadczy zmiana jego barwy z początkowo jasnej – zwykle żółto-pomarańczowej, na ciemną, szarą lub szaro-brązową, nierównomiernie pokrywającą powierzchnię filtrującą.

Bardzo rzadko spotykanym elementem filtrującym jest mikroporowaty wkład metalowy, podobny do używanych w aparaturze pneumatycznej. Wkład ten jest wielokrotnego użytku – po wypłukaniu i przedmuchaniu nadaje się do dalszego użytku. Nie wychwytuje on wszystkich zanieczyszczeń, stąd bardzo rzadkie stosowanie go w zasilaniu nowoczesnych silników.

Zobacz też: Rozdzielaczowa (rotacyjna) pompa wtryskowa

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Paulina Piekarska

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »