| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Opisy silników > Silnik BMW 1.5 TwinPower Turbo : opis i budowa

Silnik BMW 1.5 TwinPower Turbo : opis i budowa

BMW wprowadza silnik 1.5 TwinPower Turbo wyposażony w 3 cylindry. Docelowa moc to 225KM.

Mała pojemność silnika i duża moc

Downsizing to trend, który coraz silniej zaznacza swą obecność w motoryzacyjnym świecie. Coraz większa popularność małolitrażowych jednostek napędowych o dużych mocach powoduje, że nawet największe tuzy branży samochodowej opracowują nowe konstrukcje w myśl tej idei.

BMW to koncern znany z tworzenia luksusowych samochodów o wyraźnie sportowych ambicjach. Wiele modeli tej bawarskiej firmy stało się ikonami w swej klasie i jednocześnie wzorcami, za którymi podąża ich konkurencja. Z tego powodu entuzjaści niemieckiej marki z zażenowaniem i rozgoryczeniem przyjęli informację, że BMW wprowadzi do swej oferty silnik o zaledwie trzech cylindrach.

Silnik 1.5 TwinPower Turbo

Jednostka napędowa 1.5 TwinPower Turbo to turbodoładowany, rzędowy motor o mocy od 124-225KM. Budowany według nowej, modułowej koncepcji BMW dotyczącej tworzenia silników, posiada 3 cylindry, każdy o pojemności 500 cm3. Rozwiązanie to, wspólne dla wszystkich nowych silników BMW (zarówno benzynowych jak i diesla), pozwala na optymalizację procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze. W rezultacie inżynierowie opracowując jak najefektywniejszą komorę spalania np. dla 3-litrowego silnika N55, mogli później wykorzystać ten sam projekt w mniejszych np. czterocylindrowych jednostkach.

Zobacz też: TwinPower Turbo, a Twin-Turbo - różnice

Aby wyeliminować charakterystyczne drgania spotykane w silnikach o trzech cylindrach, jednostka 1.5 TwinPower Turbo posiada specjalny wałek równoważący drgania powstałe w wyniku bezwładności pierwszego i drugiego rzędu. Trudno bowiem wyobrazić sobie, aby właściciel pojazdu z logiem BMW mógł odczuwać tego typu dyskomfort.

1.5 TwinPower Turbo: bezpośredni wtrysk benzyny High Precision Injection

Silnik 1.5 TwinPower Turbo należy do rodziny motorów Efficient Dynamics, przez co nie zabrakło w nim rozwiązań wpływających na bardziej efektywne wykorzystanie paliwa. Do tych najważniejszych należy m.in. system bezpośredniego wtrysku benzyny High Precision Injection. Układ ten, wykorzystujący do pracy piezoelektryczne wtryskiwacze, pozwala na ograniczenie dawki paliwa nawet do poziomu 2 miligramów.

1.5 TwinPower Turbo: VALVETRONIC

Niezwykle ważne w nowoczesnych silnikach jest także odpowiednio dopracowany system zmiennych faz rozrządu. Tu BMW korzysta z podwójnego systemu Vanos, dopracowywanego od połowy lat 90-tych. Poza tym, skok zaworów ssących w silniku 1.5 TwinPower Turbo jest regulowany przez układ VALVETRONIC.

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Snopek

Młodszy Konsultant ds. Projektów HR w Grupie Tempo

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »