| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Opisy silników > Silnik 1.9 TDI - które wersje mają pompowtryskiwacze?

Silnik 1.9 TDI - które wersje mają pompowtryskiwacze?

Silnik 1.9 TDI to prawdopodobnie najbardziej znany silnik diesla w Polsce. Znany i ceniony zarówno przez mechaników jak i kierowców doczekał się wielu wersji. Podpowiadamy jak rozróżnić, które z nich są zasilane poprzez pompę rozdzielaczową, a które przez pompowtryskiwacze.

Jednostki wysokoprężne jeszcze dwadzieścia lat temu były uważane za niezwykle solidne ale i mało dynamiczne. Aby zwiększyć moc silników diesla inżynierowie zastosowali w ich konstrukcji turbosprężarki. Jedną z pierwszych tego typu konstrukcji była jednostka 1.9 TDI o mocy 90KM, która zadebiutowała w Audi 80 w 1991. Oznaczona symbolem 1Z nadała nowe znaczenie silnikom wysokoprężnym.

Zobacz galerię: Volkswagen za 25 000 zł

1.9 TDI - jeden znaczek i bardzo wiele wersji

Silnik 1.9 TDI wraz z upływem lat ewoluował. Zdarza się, że modele aut z tego samego rocznika będą różniły się pod względem budowy, mimo tej samej mocy. Dlatego koniecznie trzeba sprawdzić jakie oznaczenie ma jednostka zamontowana w danym samochodzie.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: Audi 2.5 TDI V6

Z silnika 1.9 TDI korzystały auta z koncernu Volkswagena dlatego spotkamy go w Audi, Seacie , VW, i Skodzie. W zależności od rocznika czy modelu auta, jednostka może się dość istotnie różnić. Są bowiem wersje o mocy 110KM wyposażone albo w pompę rozdzielaczową, albo w pompowtryskiwacze. Niektóre jego wersje posiadają także turbinę o zmiennej geometrii (droższa w naprawie), koło dwumasowe a nawet filtr DPF. Warto zapoznać się więc co dokładnie siedzi pod maską danego auta.

Polecamy: Wideoakademia Kadry i HR

silniki 1.9 TDI zasilane pompą rozdzielaczową
oznaczenie silnika  moc
1Z, AHU  90KM przy 4000obr/min
AGR, AHH, ALE, ALH  90KM przy 3750obr/min
AFN, AHF, ASV, AVG  110KM przy 4150obr/min

Budowa silnika 1.9 TDI,  a przede wszystkim jego osprzęt, może się różnic także ze względu na jego inne ułożenie w komorze silnikowej. W Audi silniki 1.9 TDI były montowane wzdłużnie, w pozostałych markach poprzecznie.

silniki 1.9 TDI zasilane pompowtryskiwaczami
oznaczenie silnika  moc
BSU 75KM przy 4000obr/min
BRU, BXF, BXJ  90KM przy 4000obr/min
ANU 90KM przy 4000obr/min
ATD, AXR, BEW, BMT  101KM przy 4000obr/min
AVB, AVQ 101KM przy 4000obr/min
BSW 105KM przy 4000obr/min
BJB, BKC, BLS, BSV, BXE  105KM przy 4000obr/min
BPZ 116KM przy 4000obr/min
AJM  116KM przy 4000obr/min
ATJ, AUY, BVK  116KM przy 4000obr/min
AWX 130KM przy 4000obr/min
ASZ, AVF, BLT 130KM przy 4000obr/min
ARL, BTB 150KM przy 4000obr/min
BPX, BUK  160KM przy 3750obr/min

Silnik 1.9 TDI to bardzo trwała konstrukcja. Najlepsze opinie co do trwałości zbierają wersje 1Z,  AGR i AFN. Spokojnie pokonują nawet ponad 500 tys.km. Z osobistego doświadczenie mogę to potwierdzić. Egzemplarz Audi A4 B5, którym dane mi było jeździć miał na liczniku 894 tys.km i nadal był w dobrej kondycji (stale serwisowany). Spore problemy z jakością panewek miała za to wersja BXE. Naprawa a właściwie wymiana silnika dotkniętego ich przedwczesnym zużyciem może pochłonąć nawet 3000 zł. Większość wersji tego silnika nadal uważana jest za długowieczne.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Krajowy System Usług

(KSU)

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »