| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Opisy silników > Legendarne silniki cześć I: LS3, VR38DETT i B16A2

Legendarne silniki cześć I: LS3, VR38DETT i B16A2

Silnik to serce samochodu. Od jego wyboru w dużej mierze zależy zadowolenie kierowcy, zwłaszcza w kontekście auta sportowego. Dziś zaprezentujemy pierwszą cześć jednostek uważanych za jedne z najlepszych na świecie: LS3, VR38DETT oraz B16A2.

Legendarne samochody w 99%  zawdzięczają swoją reputację za sprawą potężnych silników. Wśród nich są zarówno te, które potrafią cieszyć kierowcę tylko przez chwilę, a są i takie, które wspominane będą przez kolejne dekady. Wybitna jednostka napędowa nie jest jednorazowym tworem, który odchodzi wraz z powstaniem nowego modelu auta. Najczęściej stanowi fundament, na którym w przyszłości powstaną nowe, jeszcze lepsze jej wersje.

Postanowiliśmy przyjrzeć się kilku silnikom, które dzierżą status kultowych oraz wskazać samochody, w których je odnajdziemy.

Silnik LS3

LS3 – silnik produkowany przez Chevroleta od 1970 roku, doczekał się aż czterech generacji. Każda kolejna odmiana poddawana była większym bądź mniejszym modyfikacjom, które miały na celu usprawnić jej działanie i zwiększyć efektywność wykorzystywana benzyny. Najnowsza wersja zadebiutowała w 2008 roku pod maską Chevroleta Corvetty C6. Jednostka ta, oparta na tzw. Big-Blocku, ma pojemność 6,2-litra, moc 436KM i generuje 575 Nm momentu obrotowego. Stosowana jest takich modelach jak:

  • Chevrolet Corvette (2008r. – obecnie)
  • Pontiac G8 GXP (2009r.)
  • Vauxhall VXR8 (czerwiec 2008 – obecnie)
  • Chevrolet Camaro SS (2010 – obecnie)

Jednostka ta wykorzystywana jest bardzo często w sporcie motorowym, zwłaszcza w coraz intensywniej popularyzowanym driftingu, ze względu na wysoką niezawodność tego silnika, jego prostą konstrukcję i potencjał umożliwiający znaczne podniesienie jego nominalnej mocy.

Zobacz też: 2UR-GSE: 5-litrowe serce Lexusa IS-F

Silnik VR38DETT

VR38DETT – japońska jednostka napędowa opracowana dla kultowego już modelu Nissan GT-R składana jest ręcznie w specjalnie zaprojektowanym do tego celu pomieszczeniu, odizolowanym od zanieczyszczeń. Widlasty, sześciocylindrowy silnik, wyposażony w podwójny system doładowania turbosprężarkami IHI oraz system zmiennych faz otwarcia zaworów (tylko dolotowych) generuje z pojemności 3,8-litra moc 480KM ( w kolejnych wersjach : 485KM, 530KM i 550KM), Maksymalny moment obrotowy wynoszący 588 Nm utrzymuje się na stałym poziomie w przedziale od 3200 do 5200 obr./min. Wysokie osiągi tej jednostki napędowej wraz zaawansowanym układem przeniesienia napędu pozwoliły na to, aby Nissan GT-R pobił 17 kwietnia 2008 roku rekord przejazdu po torze Nurburgring, ustanawiając czas 7:29:03.

Silnik B16A2

B16A2 – silnik skonstruowany przez koncern Honda, odzwierciedla wszystkie zalety legendarnego systemu zmiennych faz rozrządu VTEC. Mimo małej pojemności silnika wynoszącej niespełna 1,6-litra, jednostka generuje 160KM mocy i to pomimo braku turbosprężarki czy kompresora. Tak duża moc uzyskiwana jest przy bardzo wysokich obrotach silnika – 7600 obr./min. Moment obrotowy osiąga maksymalną wartość  150Nm przy 7000 obr./min. W rezultacie, aby cieszyć z wysokich osiągów trzeba utrzymywać silnik na bardzo wysokich obrotach. Choć dla wielu taka charakterystyka silnika jest nie do zaakceptowania, warto spróbować choć raz przejażdżki Hondą z tym motorem pod maską. Dźwięk silnika i sposób rozwijania przez niego mocy są żywcem zaczerpnięte z toru wyścigowego.

Silnik B16A2 odnajdziemy m.in. w Hondzie Civic (EK4, EG6, EG9) i CR-X del Sol.

Zobacz też: Silnik 5.0 V10 KM w BMW M5 - czym zyskał uznanie wśród miłośników marki?

W następnej części cyklu zaprezentujemy kolejne silniki, które zdobyły status kultowych.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Elżbieta Kozłowska

Radca prawny, adwokat, specjalista z zakresu prawa gospodarczego, cywilnego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »