REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Legendarne silniki cześć I: LS3, VR38DETT i B16A2

Honda Civic VI type-S z silnikiem B16A2 brzmi jak rasowy samochód sportowy.Wysokie osiągi tego silnika idą w parze z jego bezawaryjnością.
Honda Civic VI type-S z silnikiem B16A2 brzmi jak rasowy samochód sportowy.Wysokie osiągi tego silnika idą w parze z jego bezawaryjnością.
Honda

REKLAMA

REKLAMA

Silnik to serce samochodu. Od jego wyboru w dużej mierze zależy zadowolenie kierowcy, zwłaszcza w kontekście auta sportowego. Dziś zaprezentujemy pierwszą cześć jednostek uważanych za jedne z najlepszych na świecie: LS3, VR38DETT oraz B16A2.

Legendarne samochody w 99%  zawdzięczają swoją reputację za sprawą potężnych silników. Wśród nich są zarówno te, które potrafią cieszyć kierowcę tylko przez chwilę, a są i takie, które wspominane będą przez kolejne dekady. Wybitna jednostka napędowa nie jest jednorazowym tworem, który odchodzi wraz z powstaniem nowego modelu auta. Najczęściej stanowi fundament, na którym w przyszłości powstaną nowe, jeszcze lepsze jej wersje.

REKLAMA

Postanowiliśmy przyjrzeć się kilku silnikom, które dzierżą status kultowych oraz wskazać samochody, w których je odnajdziemy.

Silnik LS3

LS3 – silnik produkowany przez Chevroleta od 1970 roku, doczekał się aż czterech generacji. Każda kolejna odmiana poddawana była większym bądź mniejszym modyfikacjom, które miały na celu usprawnić jej działanie i zwiększyć efektywność wykorzystywana benzyny. Najnowsza wersja zadebiutowała w 2008 roku pod maską Chevroleta Corvetty C6. Jednostka ta, oparta na tzw. Big-Blocku, ma pojemność 6,2-litra, moc 436KM i generuje 575 Nm momentu obrotowego. Stosowana jest takich modelach jak:

  • Chevrolet Corvette (2008r. – obecnie)
  • Pontiac G8 GXP (2009r.)
  • Vauxhall VXR8 (czerwiec 2008 – obecnie)
  • Chevrolet Camaro SS (2010 – obecnie)

Jednostka ta wykorzystywana jest bardzo często w sporcie motorowym, zwłaszcza w coraz intensywniej popularyzowanym driftingu, ze względu na wysoką niezawodność tego silnika, jego prostą konstrukcję i potencjał umożliwiający znaczne podniesienie jego nominalnej mocy.

Zobacz też: 2UR-GSE: 5-litrowe serce Lexusa IS-F

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik VR38DETT

VR38DETT – japońska jednostka napędowa opracowana dla kultowego już modelu Nissan GT-R składana jest ręcznie w specjalnie zaprojektowanym do tego celu pomieszczeniu, odizolowanym od zanieczyszczeń. Widlasty, sześciocylindrowy silnik, wyposażony w podwójny system doładowania turbosprężarkami IHI oraz system zmiennych faz otwarcia zaworów (tylko dolotowych) generuje z pojemności 3,8-litra moc 480KM ( w kolejnych wersjach : 485KM, 530KM i 550KM), Maksymalny moment obrotowy wynoszący 588 Nm utrzymuje się na stałym poziomie w przedziale od 3200 do 5200 obr./min. Wysokie osiągi tej jednostki napędowej wraz zaawansowanym układem przeniesienia napędu pozwoliły na to, aby Nissan GT-R pobił 17 kwietnia 2008 roku rekord przejazdu po torze Nurburgring, ustanawiając czas 7:29:03.

Silnik B16A2

B16A2 – silnik skonstruowany przez koncern Honda, odzwierciedla wszystkie zalety legendarnego systemu zmiennych faz rozrządu VTEC. Mimo małej pojemności silnika wynoszącej niespełna 1,6-litra, jednostka generuje 160KM mocy i to pomimo braku turbosprężarki czy kompresora. Tak duża moc uzyskiwana jest przy bardzo wysokich obrotach silnika – 7600 obr./min. Moment obrotowy osiąga maksymalną wartość  150Nm przy 7000 obr./min. W rezultacie, aby cieszyć z wysokich osiągów trzeba utrzymywać silnik na bardzo wysokich obrotach. Choć dla wielu taka charakterystyka silnika jest nie do zaakceptowania, warto spróbować choć raz przejażdżki Hondą z tym motorem pod maską. Dźwięk silnika i sposób rozwijania przez niego mocy są żywcem zaczerpnięte z toru wyścigowego.

Silnik B16A2 odnajdziemy m.in. w Hondzie Civic (EK4, EG6, EG9) i CR-X del Sol.

Zobacz też: Silnik 5.0 V10 KM w BMW M5 - czym zyskał uznanie wśród miłośników marki?

W następnej części cyklu zaprezentujemy kolejne silniki, które zdobyły status kultowych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA