| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Opisy silników > Rodzaje układów zasilania silnika w paliwo: rodzaje wtrysku

Rodzaje układów zasilania silnika w paliwo: rodzaje wtrysku

Wtrysk paliwa jest sposobem dostarczenia paliwa do silnika spalinowego - tak można to określić ogólnie rzecz ujmując. W silnikach wysokoprężnych stosuje się układ hydraulicznego systemu wtrysku paliwa, natomiast w silnikach o zapłonie iskrowym (zasilane benzyną, CNG, LPG, etanolem itp.) sprawa ma się nieco inaczej.

Silniki o zapłonie iskrowym można podzielić układy pod względem rodzaju i rozmieszczenia wtryskiwaczy paliwa:

SPI - jeden wtryskiwacz umieszczony w kolektorze dostarcza paliwo dla wszystkich cylindrów i jest sterowany elektronicznie. Ma on zespół  wtryskowy zawierający elektromagnetyczny wtryskiwacz paliwa w centralnym miejscu  przed przepustnicą i dawkuje paliwo porcjami do kolektora dolotowego. Układy SPI firmy Bosch są oznaczone jako Mono-Jetronic (wtrysk nie zintegrowany z układem zapłonowym) lub Mono-Motronic  (wtrysk zintegrowany z układem zapłonowym). Obecnie, gdy technologia rozwinęła się, są mniej wydajne niż nowsze zastosowania, jednak stanowi bardzo ważny krok w rozwoju silników.

MPI - Oznaczenie silników benzynowych, stosowanych m.in. w samochodach marki VW, Seat i Skoda, z wielopunktowym wtryskiem paliwa. W silnikach tego typu każdy cylinder ma osobny wtryskiwacz, który umieszczony jest w kolektorze, przed zaworem dolotowym. W dobie wszechobecnej elektroniki czasy otwarcia wtryskiwaczy regulowane są komputerowo i przy pomocy systemów elektronicznych, co gwarantuje wyższą precyzję działania i dokładność. Jest to rodzaj bardziej skomplikowanego wtrysku, jednak bardzo wydajny i przyjazny środowisku.

Zobacz też: Różnice pomiędzy wtryskiem pośrednim i bezpośrednim

Ze względu na sterowanie wieloma wtryskiwaczami w układzie MPI rozróżnia się rozwiązania:

  • sekwencyjne (SFI - sequential fuel injection) - każdy wtryskiwacz jest sterowany niezależnie i ma niezależnie wyliczany moment działania, czasem też dawkę paliwa, typowo dla każdego cylindra oddzielnie
  • grupowe - wtryskiwacze połączone są grupami i sterowane zależnie, układ wylicza dawkę dla "uśrednionego" cylindra czy kolektora (np. popularne starsze układy Forda EECIV)
  • wspólne - obecnie nieużywane, układ MPI jest sterowany wspólnie, jak pojedynczy układ SPI, tyle że z wieloma wtryskiwaczami.

DI - wtryskiwacz umieszczony jest w cylindrze.

Należy również pamiętać, że w przeszłości istniało też zasilanie gaźnikowe, wewnątrz którego dochodziło do wzbogacania paliwa w powietrze. Powodowało to powstawanie mieszanki paliwowo-powietrznej zasilającej silnik. Ogromnym plusem układu gaźnikowego jest jego prostota i łatwość obsługi. Przy „zapchaniu” się, bez większego problemu można go było wymontować i wyczyścić. Ponadto w przypadku trudnego rozruchu w zimie, można było wstrzyknąć bezpośrednio do środka gaźnika benzynę, co o wiele ułatwiało rozruch. Podobnie miało się to w przypadku braku paliwa i prób uruchomienia bez paliwa - układ zapowietrzał się, jednak bezpośrednio dostarczona dawka, wspomagała silnik, przez co paliwo znów było zasysane przewodami. Dziś to niestety niemożliwe.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

KONDRAT Kancelaria Prawno-Patentowa

Kancelaria Prawno-Patentowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »