| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Opisy silników > Nowy silnik Forda - 1.0 Ecoboost

Nowy silnik Forda - 1.0 Ecoboost

Zaostrzające się normy emisji spalin w sposób kluczowy wpływają na rozwój nowoczesnych technologii w motoryzacji, kreując nowe trendy na rynku samochodowych. Wielkie koncerny walcząc o jak najefektywniejsze wykorzystanie paliwa w produkowanych przez siebie silnikach, starają się wprowadzać coraz to nowsze rozwiązania w ich budowie. Najlepszym tego przykładem jest nowy silnik Forda 1.0 Ecoboost.

Duże pojemnościowo silniki stopniowo zastępowane są przez małolitrażowe turbodoładowane konstrukcje, które zagwarantować mają tą samą bądź nawet większą moc przy jednoczesnym spadku zużycia paliwa. Do grona producentów podążających tym nurtem ostatnio dołączył Ford.

W ofercie amerykańskiego producenta pojawił się nowy 3-cylindrowy silnik z serii EcoBoost o pojemności 1-litra, z bezpośrednim wtryskiem paliwa, podwójnym systemem zmiennych faz rozrządu Ti-VCT, występujący w  dwóch wariantach mocy: 100 KM oraz 125 KM. Obie jednostki trafia najpierw pod maskę Forda Focusa III. Szczególnie interesująco zapowiada się mocniejsza wersja, o wysokim (jak na tę pojemność) momencie obrotowych kształtującym się na poziomie 170Nm, z możliwością chwilowego jego zwiększenia do 200Nm.

Zobacz też: Jak działają zmienne fazy rozrządu? Dlaczego są stosowane?

Tak wysokie parametry były jeszcze do niedawna nieosiągalne nawet w jednostkach o dwukrotnie większej pojemności. Dla przypomnienia 2-litrowy, benzynowy silnik Focusa II generacji o mocy 145KM, osiągał 185 Nm! Co więcej nowej jednostce, za sprawą wirnika turbosprężarki mogącego pracować z prędkością 248tys. obr./min.,  maksymalny moment obrotowy jest dostępny już od 1300obr./min. Zapewnić ma to autu niezbędne osiągi do bezpiecznego wyprzedzania innych pojazdów na drodze, zwiększając jednocześnie jego efektywność poruszania się w ruchu miejskim. Brak konieczności korzystania z wysokich obrotów silnika, seryjny system start-stop oraz układ odzyskiwania energii podczas hamowania, mają ograniczyć spalanie paliwa do poziomu  5,1 litra/100km oraz emisję do jedynych 112g CO2 na każdy przejechany kilometr.

Zobacz też: Systemy Start&Stop: nowy wynalazek... z lat 80.

Na wysoką wydajność silnika wpływa również jego kompaktowa budowa. Blok silnika wykonany jako jedyny z całej serii EcoBoost z żeliwa, a nie z aluminium oraz niewielka, zaledwie 6 milimetrowa przerwa pomiędzy sąsiednimi cylindrami, zapewnić mają szybsze osiągniecie temperatury roboczej jednostki napędowej. Zintegrowanie aluminiowej głowicy z kolektorem wydechowym ma zmniejszyć temperaturę spalin oraz zoptymalizować skład mieszanki paliwowo-powietrznej.  W rezultacie nawet przy niskich temperaturach powietrza spadek wydajności silnika nie powinien przekroczyć 7%. W celu zredukowania typowych dla 3-cylindrowych jednostek, nadmiernych drgań przenoszonych do wnętrza auta, zastosowano specjalne asymetryczne wyważenie koła zamachowego wraz z kołem pasowym, przez co uniknięto konieczności  stosowania dodatkowych wałków wyrównoważających. Zmniejszono także tarcie w silniku, stosując nowe tłoki, pierścienie oraz wprowadzając nowe oprogramowanie ECU, dostosowujące ciśnienie oleju w układzie silnika odpowiednio do warunków.

Zobacz też: Eksploatacja silnika 1.4 TSI

Produkcja 1-litrowego  silnika odbywać się będzie w nowej fabryce w Kolonii, w której co roku ma powstawać 350 000 tego typu jednostek. Nowy silnik trafi w pierwszej kolejności do najnowszej, III-generacji Forda Focusa a w późniejszym okresie do B-Maxa oraz C-Maxa.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Józef Edmund Nowicki

CONEXIS Kancelaria Zamówień Publicznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »