REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

TwinAir - dwucylindrowy silnik Fiata

Piotr Czerniakowski
Fiat zawsze słynął z innowacyjnych i bardzo dobrych diesli JTD. Silniki MultiAir i TwinAir dowodzą, że Włosi potrafią także konstruować doskonałe silniki benzynowe.
Fiat zawsze słynął z innowacyjnych i bardzo dobrych diesli JTD. Silniki MultiAir i TwinAir dowodzą, że Włosi potrafią także konstruować doskonałe silniki benzynowe.

REKLAMA

REKLAMA

Silnik TwinAir jest odpowiedzią Fiata na wymagania współczesnego świata. Drogie paliwo, ekologia, koszty produkcji - to główne czynniki, które motywują producentów do tworzenia coraz to nowszych rozwiązań, mających na celu dostosowanie technologii do sytuacji na rynku.

Historia kołem się toczy

Pod koniec XIX wieku konstruowane były pierwsze silniki spalinowe – miały małą pojemność i niewielką moc. W pierwszej połowie i na początku drugiej połowy XX wieku, kiedy motoryzacyjna myśl techniczna mocno się rozwinęła, zaczęto konstruować dużo i mocne, lecz niewysilone silniki. Nikogo nie dziwiły motory o pojemności sześciu, ośmiu czy nawet kilkunastu litrów. Powody były dwa: paliwo było tanie, a o ekologii nikt nie myślał. Zmiana zaszła na początku lat 70 XX., w czasie kryzysu paliwowego. Producenci (nawet Ci ze Stanów Zjednoczonych!) zaczęli pracować nad optymalizacją rozmiarów, co oznaczało głównie "cięcia" w silnikach. Kryzys paliwowy się skończył, sytuacja polepszyła i problem na jakiś czas zniknął, choć coraz mocniej głos podnosili ekolodzy. Nastał XXI wiek - z jednej strony bardzo restrykcyjne normy emisji spalin, z drugiej galopujące w górę ceny ropy. Rozwiązaniem tego problemu jest down-sizing, czyli zmniejszanie pojemności, „zabieranie” cylindrów, przy zachowaniu takiej samej mocy. Jednym z najlepszych (i najbardziej udanych) przykładów tego trendu jest fiatowski silnik TwinAir.

REKLAMA

Zobacz też: Mały przegląd możesz wykonać sam. Ale czy warto?

Czym jest TwinAir?

Silnik TwinAir jest kwintesencją down-sizingu. Motor ten ma zaledwie dwa cylindry o łącznej pojemności 875 cm3. „Serduszko” to ma zaledwie 35 cm długości! Dzięki kompaktowej budowie jednostka jest o 10% lżejsza i 23% krótsza od porównywalnych osiągami silników z czterema cylindrami w rzędzie. TwinAir może dysponować mocą od 65 do 105 KM, w zależności od wersji (silnik wolnossący, z turbiną lub odmiana bi-fuel CNG). Montowany w Fiatach 500 i Lanciach Ypsilion silnik wytwarza 85 KM. Średnie spalanie wynosi zaledwie 4,1 litra na 100 km (wg normy ECE). Emisja spalin Fiata 500 z silnikiem TwinAir 85 KM wynosi jedyne 95 g/km, co w momencie debiutu czyniło go najbardziej ekologicznym autem wśród samochodów z silnikiem spalinowym. Z uwagi na niewielkie rozmiary, silnik TwinAir jest dobrą bazą pod stworzenie układu hybrydowego, szczególnie przydatny w ruchu miejskim. Częste hamowanie wytwarza bowiem energię, która jest magazynowa i wtórnie wykorzystywana.

Zobacz też: Jak zabezpieczyć auto przed kradzieżą?

Na czym polega technologia silnika TwinAir?

REKLAMA

Wszystko opiera się na regulacji dopływu mieszanki paliwowo-powietrznej. Elektrohydraulicznie sterowane zawory ssące regulują dopływ mieszanki paliwowo-powietrznej osobno do każdego cylindra, zależnie od chwilowej potrzeby. Czas otwarcia i skok zaworów ssących dla obu cylindrów nie są dzięki temu jednakowe i sztywno dobierane przez krzywki wałków rozrządu, niezależnie od potrzeby. To znacznie zwiększa efektywność wykorzystania mieszanki i podnosi sprawność silnika. Wpływa to również korzystnie na koszty eksploatacji auta z silnikiem TwinAir.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Giovanni Mastrangelo, główny inżynier ds. konstrukcji małych silników w koncernie Fiata, tak uzasadnia wykorzystanie akurat 2 cylindrów o tej konkretnej pojemności w silniku TwinAir - „Zrobiliśmy mnóstwo badań, biorąc w nich pod uwagę różną liczbę cylindrów, różną pojemność, termodynamikę oraz wewnętrzne tarcie i szukając optymalnego zestawienia parametrów pod kątem jak najniższego zużycia paliwa. Konstrukcja wykorzystująca dwa cylindry o pojemności niecałych 450 cm3 każdy okazała się najlepszym rozwiązaniem".

Zobacz też: Jak przygotować układ chłodzenia na zimę?

Czy dwa cylindry zastosowane w silniku TwinAir to na pewno dobry pomysł ?

Wiele osób, które jeździło autami z silnikiem dwucylindrowym może mieć obawy co do kultury pracy silnika TwinAir. Owszem, w większości aut, w których zamontowano taką jednostkę, do uszu kierowcy dochodzi mnóstwo stuków, które nie dają słyszeć własnych myśli. Drgania odczuwalne w kabinie również nie są niczym przyjemnym. W Fiacie 500 z silnikiem TwinAir nie dzieje się nic podobnego. Jedyną wspólną cechą TwinAir’a ze starymi dwucylindrowcami jest charakterystyczne brzmienie silnika. O kulturę pracy niezrównoważonego motoru dba system wałków wyrównoważających.

Zobacz też: Czy warto wymienić szybę na nową a jeśli tak, to kiedy to zrobić?

Wyróżnienia dla silnika TwinAir

Rewolucyjny silnik TwinAir, produkowany przez Fiat Powertrain, został uhonorowany aż czterema nagrodami w ramach konkursu „International Enigne of the Year 2011”. Wyprzedził tym samym inne silniki we wszystkich kategoriach, w których startował.
Jury składało się z 76 dziennikarzy i ekspertów, pochodzących z 36 krajów.  Oprócz dominacji silnika TwinAir w odpowiadającej mu kategorii pojemności (poniżej 1.000 cm3), TwinAir został „Międzynarodowym Silnikiem Roku 2011" - "International Engine of the Year 2011", co jest najwyższym wyróżnieniem przewidzianym w Konkursie. Ponadto silnik TwinAir z Fiat Powertrain otrzymał nagrody dla najlepszego debiutu ("Best New Engine 2011") oraz dla najbardziej ekologicznej jednostki napędowej ("Best Green Engine 2011")

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA